تغدیه

  • ۰
  • ۰

داشتن اضافه وزن و افزایش ریسک بیماری‌های خطرناک، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با هم دارند. در حال حاضر این بیماری‌ها عامل چیزی حدود سالیانه دو و نیم میلیون مرگ در سراسر دنیا هستند. برای غلبه بر چنین مشکلی، موسسه ملی سلامت (NIH) در دهه ۱۹۹۰ دستورالعمل‌هایی برای جراحی لاغری ارائه داده است. عبارت «جراحی لاغری» به عنوان پوششی برای گروهی از جراحی‌ها تهاجمی به منظور کاهش نرخ چاقی فراگیر شده است.

عمل‌های لاغری به دو دسته‌ی محدود کننده و سوء جذب تقسیم می‌شوند:

گاستریک باندینگ یا کارگذاری حلقه‌ی معده، یک عمل محدود کننده است که شامل برش شکم و گذاشتن حلقه‌ای دور قسمت بالای معده می‌شود. با این کار معده به دو قسمت تقسیم می‌شود که قسمت کوچک‌تر که در بالای معده کیسه مانند شده دیگر نمی‌تواند غذایی را به درون بکشد. این شرایط باعث می‌شود از حجم معده کاسته شده و بنابراین با خوردن مقدار غذای کمتری احساس سیری کنید.

شاید از این مطالب هم خوشتان بیاید :

عوارض جانبی جراحی لاغری چیست؟

۱. سندرم دامپینگ

سندرم دامپینگ یکی از عوارض متداول جراحی لاغری است. وقتی سایز معده کوچک می‌شود، از قابلیت عملکرد آن نیز کاسته می‌شود. یعنی مقداری غذای گوارش نشده وارد بخش بعدی سیستم گوارش که روده‌ی کوچک است می‌شود. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که معده، غذا را خیلی فوری بدون اینکه وقت کافی برای گوارش آن داشته باشد به روده‌ی کوچک می‌فرستد.

۲. هایپو گلیسمی

یکی از عوارض جانبی سندرم دامپینگ، هایپو گلیسمی تغذیه‌ای یا قند خون پایین است. به این دلیل که غذا فورا از معده تخلیه می‌شود، لوزالمعده نیز مقدار زیادی انسولین در خون ترشح می‌کند؛ یعنی خیلی بیشتر از مقدار لازم. این عارضه‌ی جدی از عمل جراحی لاغری، به سختی برطرف می‌شود. برای حفظ یکنواختی قند خون باید کربوهیدرات‌های پیچیده و مقدار زیادی پروتئین بخورید. اما مشکل اینجاست که این نوع غذا‌ها می‌توانند احساس ناراحتی ایجاد کنند و بخاطر حجم‌شان فقط مقدار کمی از آن‌ها می‌توانید بخورید.

3. کمبود مواد مغذی

جراحی سوء جذب مانند بای پس معده می‌تواند موجب کمبود مواد مغذی شود. زیرا مقدار غذا و کالری که بدن می‌تواند جذب کند محدود است. برای همین به افرادی که تحت عمل لاغری قرار می‌گیرند اکیدا توصیه می‌شود که تا حد ممکن غذا‌های مغذی در رژیم غذایی خود داشته باشند. مصرف مولتی ویتامین هم لازم است.

4. عدم موفقیت بعد از عمل

عمل‌های جراحی تهاجمی مانند جراحی‌های لاغری به خودی خود ریسک دارند. هر چند میزان مرگ و میر در عرض یک سال بعد از عمل تنها یک تا شش درصد در هر ۵ سال است، اما باز هم مشکلاتی می‌تواند بوجود بیاید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با یک متخصص جراحی لاغری مشورت کنید.

  • ۹۹/۱۰/۲۲
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی