تغدیه

۱۴۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ارتودنسی و سزارین

چه رابطه ای بین ارتودنسی و سزارین وجود دارد؟ آیا می شود  در دوران بارداری هم ارتودنسی انجام داد؟ برای پاسخ به این سوالات، با ما دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشیدهمراه باشید.

ارتودنسی چند نوع است؟

ارتودنسی دو نوع است ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک.

منظور از ارتودنسی چیست و چه دستگاهی است؟

چه ارتباطی بین ارتودنسی و سزارین است؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دستگاهی است که در دهان قرار می گیرد و در نوع اول یعنی ارتودنسی ثابت، بیمار توانایی خارج کردن و برداشتن آن را از دهان خود ندارد. نوع دوم ارتودنسی متحرک است که بر خلاف ارتودنسی ثابت، می توان آن را جا به جا کرد. یعنی فرد بیمار می تواند هر وقت که دچار خستگی یا کلافگی شد برای مدت کوتاهی از آن استفاده نکند. (مدت زمان استفاده نکردن نباید طولانی شود)

ارتودنسی از چند قطعه تشکیل شده است که این قطعه ها عبارتند از:

براکت

کش

سیم

ارتودنسی و سزارین

یکی از بیشترین سوالاتی که در دوران بارداری مطرح می شود این است که آیا می توان در دوران بارداری ارتودنسی انجام داد؟

یکی از مهم ترین دوران زندگی بانوان دوران حاملگی آن ها است. زن های حامله در این دوران به خاطر افزایش وزن و تغییراتی که در آن‌ها رخ می‌دهد دوست دارند در خود تغییراتی ایجاد کنند، یا اگر مشکلی دارند برای حل آن اقدام کنند.

زنانی که می‌خواهند ارتودنسی انجام دهند و باردار هستند مسلماً مشکلی وجود ندارد که آن ها را از انجام این کار ممنوع کند و زنان باردار هم مانند دیگر افراد می توانند از ارتودنسی ها (ثابت و متحرک) استفاده کنند.

ملاحظات مهم در دوران بارداری و انجام ارتودنسی

در بارداری باعث ایجاد پریودنتیت می شود‌

باعث تغییرات هورمونی در این دوران می شود

شخصی که باردار است بعد از گذاشتن ارتودنسی باید از خوردن بعضی خوراکی ها اجتناب کند

تاثیرات دارو ها در دوران بارداری برای دندان ها باید زیر نظر دکتر گرفته شود

مشکلات ارتودنسی دندان ها در دوران بارداری

التهاب لثه و افزایش حجم آن

ضعیف و تحلیل لثه

آیا در دوران بارداری می توان ارتودنسی انجام داد؟

اگر شما باردار هستید و هنوز درمان ارتودنسی را شروع نکرده اید، باید بدانید که اشعه رادیولوژی برای جنین شما ضرر دارد و خطرناک است.

برای شروع ارتودنسی، عکسبرداری از دندان ها برای فهمیدن نوع مشکل و درمان ضروری است.

برای همین دلیل بهتر است که ارتودنسی خود را یک سال به عقب بیندازید.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان جلو

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

عمر لنت ترمز چه قدر است ؟ چه زمانی باید لنت ترمز را نعویض کنیم ؟ برای پاسخ به تمام این سوالات فروشگاه مجازی لوازم یدکی خودرو استارپارتس وارد کننده تمامی قطعات هیوندای و کیا همراه باشید .

1. روشن شدن چراغ هشدار ترمز

اگر چراغ هشدار ترمز روشن شد بایستی سیستم ترمز خود را بررسی کنید.

اکثر خودروهای جدید سنسوری در لنت ترمز خود دارند. وقتی زمان تعویض لنت می‌شود چراغ هشدار مربوطه روشن می‌شود.

2. سر و صدا از سیستم ترمز

زمانی که لنت ترمز نزدیک تمام شدن است، چه ترمز بگیرید چه نگیرید، صدایی از سیستم ترمز خواهید شنید. این صدا نشان می‌دهد که لنت‌ها در حال تمام شدن اند و نیاز است آنها را بازبینی کنید. اگر لنت‌ها به طور کامل تمام شوند، زمانی که ترمز می‌کنید صدای ساییده شدنِ اذیت کننده‌ای خواهید شنید. در این زمان حتماً باید لنت‌ها را تعویض کنید و رانندگی با این خودرو ایمن نیست.

3. لرزش پدال خودرو یا لرزش کل خودرو

با گذشت زمان، روتر های ترمز مشکل پیدا می‌کنند یا در اثر گرما تاب برمی‌دارند. اگر این دسته مشکل‌ها به وجود آیند ممکن است در پدال ترمز یا فرمان لرزش احساس کنید. اگر روتر آسیب دیده باشد، شما به روتر و لنت جدید نیاز خواهید داشت.

بیشتر بدانیم : راهنمای خرید لنت ترمز هیوندای

4. کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن

اگر در زمان ترمز گرفتن خودرو به سمت راست یا چپ کشیده شود، می‌تواند مشکلات زیر وجود داشته باشد:

• مشکل صفحه ترمز (Caliper)

• تراز نبودن سیستم تعلیق

• ساییدگی تایر

• خوردگی تایر در سمتی بیش‌تر از سمت دیگر باشد.

در این زمان باید بررسی کرد که آیا تعویض لنت‌ها به تنهایی مشکل را حل می‌کند یا خیر.

5. کاهش قدرت ترمز

لنت ترمز بد و یا فرسوده باعث کاهش قدرت ترمز می‌شود. اگر دمای لنت‌ها زیاد شود یا فرسوده شده باشند، کارایی سیستم ترمز کاهش پیدا خواهد کرد. کم بودن قدرت ترمز بر روی هندلیگ و ایمنی وسیله‌ی نقلیه تأثیر مستقیم می‌گذارد به خصوص در شرایطی که ترمز‌های سنگین گرفته می‌شود و در آنِ واحد هم فشار و هم گرمای زیادی به لنت‌ها وارد می‌شود.

از آنجایی که لنت‌ها نقشی حیاتی در سیستم ترمز دارند، مراقبت از آنها اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. اگر هریک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، سیستم ترمز خودرو را بازبینی کرده و در صورت نیاز لنت‌ها را تعویض کنید.  

بیشتر بدانیم : اویل پمپ هیوندای

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

سولفات مس یا کات کبود یا زاج آبی به رنگ آبی و بدون بو که کاربردهای مختلفی در زمینه های کشاورزی ، صنعتی، مواد شیمیایی، و طبی دارد. در ادامه با فروشگاه مواد شیمیایی جهان شیمی همراه باشید تا با کات کبود بیشتر آشنا شوید.

سولفات مس با فرمول Cu S O4 . 5 H 2 O دارای کریستال های آبی رنگ ، شفاف ، پودر به رنگ آبی تیره می باشد .

سولفات مس در تشکیل کلروفیل و پدیده فتوسنتز دخالت دارد.

کاربرد کات کبود یا سولفات مس :

سولفات مس ، در تولید رنگ های آبی و سبز ، در رنگرزی پارچه های نخی و ابریشمی ، معادن ، آبکاری ، ساخت مرکب برای ورق های حلبی ، رنگ مو ، تولید سموم قارچ کش و باکتری کش ، حفاظت چوب و تراورس ، رنگرزی چرم ، باطری سازی ، گراور سازی ، از بین بردن خزه در استخر ها ، مکمل غذای دام و طیور ، تولید شعله سبز در مواد آتش بازی مورد استفاده است .

استفاده از سولفات مس یا کات کبود در آب استخر پرورش ماهیان و استخرهای شنا جهت جلوگیری از رشد جلبک ها و سبز شدن آب استخر مرسوم است .

در ساخت شیشه و سرامیک و چسب بعنوان یک ماده رنگ دهنده کاربرد دارد .

سولفات مس بعنوان ضد قارچ در کشاورزی و پرورش درخت میوه نیز استفاده فراوانی دارد .

در امور بهداشتی از کات کبود یا زاج آبی جهت گند زدایی وضدعفونی کردن بر علیه عفونت های قارچی در انسان بکار می رود .

همچنین برای کشتن لارو پشه مالاریا لارو در ترکیب دارویی بکار میرود .

سولفات مس در استخر شنا نیز برای برگشت رنگ آب از سبز به آبی و کشتن جلبکها کاربرد دارد و آب استخر برای آبیاری درختان بعلت وجود مس بسیار مناسب میگردد.

سولفات مس در  سیستمهای آبکاری به عنوان الکترولیت کاربرد دارد .

استفاده از کات کبود در خیار شور و ترشی نیز دیده شده است .

بیشتر بدانیم :

اسید های آلی ( اسید فسفریک ، اسید سیتریک )

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

اگر قصد خرید طلا برای روز مادر دارید در این مقاله با طلا فروشی اینترنتی کیش طلا همراه باشید تا شما برای خرید یک هدیه بی نظیر راهنمایی کنیم.

۱- سنگ ماه تولد

زیورآلاتی هستند که با سنگ‌های ماه تولد طراحی شده‌اند و یکی از گزینه‌های خوب خرید طلا برای روز مادر به‌شمار می‌رود. این هدیه به یاد ماندنی راهی عالی برای نشان دادن عشق و علاقه به همسر و نوزاد جدید است. پس در گالری طلا و جواهر کیش طلا، به صفحه گردنبند طلا، انگشتر طلا و حتی دستبندهایی که با سنگ‌های متنوعی ساخته شده‌اند یک سری بزنید.

۲- طلا و جواهرات شیک و مد روز

هنگام خرید هدیه به این نکته توجه کنید که چیزی تهیه کنید که جدید و شیک باشد و او بتواند به راحتی با هر لباس و اکسسوری ست کند و بپوشد. اگر قصد خرید طلا برای روز مادر برای کسی را دارید که تازه وضع‌حمل کرده و برای اولین بار مادر شده است، باید دقت کنید هدیه شما باعث آزار نوزاد نشود. چون او همیشه در آغوش مادرش است. شاید یک انگشتری که با سایر حلقه‌های مادر ست شود گزینه سنجیده‌ای به نظر برسد.

۳- طلاهای مطابق شخصیت و سلیقه

به عنوان هدیه طلا برای مادری که تازه زایمان کرده جواهراتی خریداری کنید که نام کودک یا تاریخ تولدش روی آن حک شده است؛ این هدیه برای مامان‌های احساسی گزینه بسیار جذابی خواهد بود. اگر نمی‌خواهید اینقدر نمادین باشد، گردنبندی با آویز قلب به عنوان سنبلی از عشق و خانواده گرم و کوچک‌تان انتخاب خوبی است که بر روی سینه او ابدی باشد.

بیشتر بدانیم :                 

طلای 18 عیار چیست ؟

طلای رزگلد چیست ؟

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

دندانپزشکی به تنهایی استرس زیادی دارد ،برای مادران باردار این استرس چند برابر میشود.کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال  با دقت بهترین روش درمان را برای این گروه انجام میدهد تا هم درمان خوبی انجام گیرد و هم آسیبی به آنها وارد نشود.

دندانپزشکی و بارداری

امروزه اکثر زوجین از قبل تصمیم به بارداری میگیرند . قاعدتا  مشاوره های درمانی لازم را قبل از بارداری انجام میدهند، تا هم مادر و هم جنین این دوره مهم را به سلامت بگذرانند. یکی از مشاوره های لازم قبل از این دوران یک معاینه دقیق دندانپزشکی می باشد.لطفا دندانپزشک خود  را در جریان تصمیم خود بگذارید تا یک معاینه خوب و کامل همراه با تجویز رادیوگرافی های کامل برایتان انجام دهد.و تمام اقدامات درمانی لازم را انجام دهد و توضیحات مراقبتی و بهداشتی را برایتان انجام دهد تا در این دوران مهم  دغدغه دندانی نداشته باشید.

چه خدمات دندانپزشکی را در دوران بارداری می توان انجام داد؟

ترجیح ما این است که در این دوران خدمات ساده مثل ترمیم پوسیدگیها و جرمگیری را انجام دهیم و انجام درمانهای پیچیده را بعد از  دوران بارداری انجام دهیم .اما این را باید بدانیم هنگامی که مادر دچار درد دندان شده یا عفونتی در لثه دارد ناچار به انجام درمانهای لازم هستیم .چون این درد و عفونت حتما عوارض بدتری را برای شما و جنین به ارمغان می اورد .البته با پیشرفت های که در تکنولوژی دندانپزشکی صورت گرفته میتوان خدمات لازم اورژانسی را به مادر داد .حتی در صورت نیاز و صلاحدید پزشک میتوان رادیوگرافی های لازم را نیز انجام داد (با کمک محافظ های سربی که به صورت تن پوش هستند بدون اینکه ضرری را متوجه مادر یا جنین بکنیم).بنابراین توصیه میکنیم حتما اگر مشکلی در دندانهایتان در دوران بارداری بوجود آمد برای درمان به دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید و منتظر نشوید تا درمان را بعد از زایمان انجام دهید.احتمال ایجاد دردهای شدید در انتهای دوران بارداری دور از انتظار نیست که درمان آن مشکل تر میشود. اما برای انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی ( ونیر دندان ، ایمپلنت دندان و...) بهتراست تا پایان دوره بارداری صبر کنید.

 چگونگی رعایت بهداشت دهان ودندان در دوره بارداری؟

نکته بسیار مهم در این دوران رعایت بهداشت خوب و دقیق شما مادران است. روش درست مسواک زدن وروش استفاده از نخ دندان را حتما از دندانپزشک خود بپرسید.در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی مادر، لثه ها به شدت حساس میشود و گاهی اوقات دچار خونریزی میگردد و متورم می شود. شما با رعایت بهداشت خوب میتوانید این عوارض را به حداقل رسانده یا ازبین ببرید.البته گاها مادران اظهار میکنند قادر به تحمل بو و طعم خمیر دندان نیستند و دچار تهوع و استفراغ میشوند.توصیه ما این است که از خمیر دندان بدون بو استفاده کنید یا حتی بدون خمیردندان مسواک کنید و هرگز مسواک را کنار نگذارید که عوارض آن بدتر است.استفاده از دهانشویه ها هم در این دوران توصیه نمیشود بهتر است از دهانشویه آب و نمک هم به خاطر عوارض آن استفاده نکنید.

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

تاج دندان چیست؟

تاج دندان در واقع یک کلاهک است که روی دندان قرار می گیرد. هم می تواند کل دندان را بپوشاند و هم می تواند فقط قسمتی از دندان را که پر شده بپوشاند و برای بازگرداندن شکل و اندازه دندان ها به حالت اولشان به کار می رود. همچنین ظاهرا آن را هم بهبود می بخشد

ترمیم دندان بدون تاج

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد در حین ترمیم دندان به وجود بیاید این است که آیا می شود دندانی را بدون اینکه از تاج دندان استفاده کرد کار ترمیم آن را انجام داد؟

همانطور که گفتیم، ترمیم‌دندان به روش های مختلفی انجام می شود و بسته به شدت پوسیدگی دندان ها و مقدار تراش دادن داخل آن ها، با یکدیگر تفاوت دارد.

اگر دندان به حدی تراشیده نشود که فقط لبه های آن باقی بماند، می توان از روش ترمیم دندان بدون تاج استفاده کرد؛ ولی گاهی اوقات ممکن است پوسیدگی دندان شدتش به حدی بالا باشد که نیاز باشد تمام سطح داخلی دندان تراشیده شود و فقط دیواره ی نازکی از آن باقی بماند.

در این حالت برای این که دندان پس از مدتی دچار مشکل نشود و مقاومت خود را حفظ کند، از تاج دندان استفاده می شود. بنابراین می‌توان گفت که ترمیم دندان بدون تاج یک روش به صورت دلخواه نیست و بسته به پوسیدگی و شدت آسیب دیدگی دندان، توسط پزشک متخصص ترمیم و زیبایی تصمیم گرفته می شود که آیا ترمیم را بدون تاج دندان انجام دهد و یا با تاج دندان.

شرایط استفاده از تاج دندان

تاج دندان در حین ترمیم دندان ها ممکن است در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد که عبارت اند از:

محافظت کردن از دندان های ضعیف. به عنوان مثال در برابر پوسیدگی، شکستن یا نگه داشتن قسمت هایی از دندان های ترک خورده

برای ترمیم کردن دندان شکسته

ترمیم دندان کاملاً فرسوده

برای پر کردن دندانی که نسبتا بزرگ است و در اثر تراشیدن مقدار زیادی از آن باقی نمانده است

برای نگه داشتن یک پل دندانی در جای خود

برای پوشاندن دندان های از دست رفته یا تغییر رنگ شدید دیده

برای پوشاندن ایمپلنت دندان

برای اصلاحات آرایشی

برای کودکان، که در این این مورد از تاج دندان های شیری می توان استفاده کرد.( دندانپزشکی اطفال)

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آرتمان درمان همراه باشید تا به طور کامل ارتباط چاقی و پوسیدگی دندان را مورد بحث قرار دهیم.  

چاقی و پوسیدگی دندان ممکن است علل متفاوت داشته باشند ، اما مخرج آنها مشترک است.

محققان دانشکده دندانپزشکی می گویند در صورت داشتن رژیم نامناسب غذایی و سطح فعالیت کم ، ممکن است شما یا فرزند شما در معرض خطر چاقی قرار بگیرید.

در این صورت ممکن است خطر ابتلا به پوسیدگی های دندانی نیز افزایش بیابد.

چاقی و پوسیدگی دندان در کودکان

مطالعاتی که اخیرا درباره ارتباطی که بین روابط چاقی با خطر ابتلا به حفره های دندانی در کودکان پرداخته است یافته هایی را در بر داشته است.

این یافته ها مبنی بر این است که کودکانی که بی تحرک هستند و بیشتر وقت خود را صرف بازی های ویدئویی و رایانه ای می کنند چاق تر از همسالان خود هستند.

زیرا در هنگام تماشای تلویزیون و بازی ها به طور معمول میان وعده های بیشتری مصرف می کنند.

این کودکان هنگام تماشای تلویزیون به خوراکی های زیر دسترسی آسان تری دارند.

بیشتر بدانیم : پرکردن دندان

چاقی و دندان های شما

امروزه چاقی به عنوان یک بیماری همه گیر در نظر گرفته شده است.

در جوامع پیشرفته تخمین زده می شود که 31 درصد از افراد چاق هستند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله ژورنال تحقیقات دندانپزشکی ژوئن 2009 نشان می دهد که باکتریهای دهان ممکن است در ایجاد چاقی نقش داشته باشند.

این مطالعه شامل 313 زن دارای اضافه وزن است.

شاخص توده بدنی ( BMI)  آنها بین 27 تا 32 است.

از طرف دیگر ، محققان معتقدند که باکتری های دهانی ممکن است در فرآیند های بدن که منجر به چاقی می شود شرکت داشته باشند.

پیشگیری از چاقی و پوسیدگی دندان با رژیم غذایی مناسب

برخی از دیدگاه ها حاکی از آن است که کربوهیدرات های قابل تخمیر برای رژیم غذایی ما ضروری است.

زیرا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های دندانی از تبدیل شدن این قندها به پلاک ، با پیروی از یک برنامه غذایی بهداشتی دندانپزشکی قابل پیشگیری است.

اما این احتمال نیز وجود دارد که پیروی از یک رژیم غذایی گلیسمی پایین ممکن است برای ما مفید تر باشد.

همچنین پیروی از یک رژیم مناسب می تواند سلامت کلی ما را به شدت افزایش دهد.

ارتباط التهاب لثه با چاقی و پوسیدگی دندان

هنگامی که فردی دچار التهاب لثه شده باشد ممکن است نشانه این باشد که بدن دچار التهاب سیستمیک قابل توجهی می شود که می تواند به افزایش وزن و خطر چاقی کمک کند.

از این رو افزایش کربوهیدراتهای ساده ممکن است بر بیماری لثه و چاقی موثر باشد و گاها و فرد ناچار به انجام جراحی زیبایی لثه بکند .

بیشتر بدانیم : ارتودنسی دندان جلو

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

تحریک تعادلی

سن : کودک چهار ماهه 

زمانی که  کودک پنج ماهه شد او را  به آهستگی و به دقت ، به سمت بالا یا پایین و اطراف حرکت می دهید، در واقع شما فعالیتی را انجام داده اید که برای تحریک حسی حرکتی ، بسیار مناسب است .

حرکات نوسانی

کودک را طوری نوسانی حرکت دهید که متناوبا دراز بکشد و با یستد . ابتدا در حالی که پاهایتان را کاملا باز کرده اید او را در حالی که پاهایش به سمت شکم شماست روی پاهایتان بخوابانید سپس با حرکت به عقب ، پاهای تان را بالا ببرید و او را بلند کنید تا به حالت ایستاده د رآید این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید

حرکت سریع از یک سمت به سمت دیگر

نوزادتان را در حالی که پاهایش دور شکم تان است در دامان تان بنشانید پاهای تان را درحالی که به خوبی از کودم حمایت می کنید به سرعت به اطراف حرکت دهید و همزمان برای او شعر بخوانید.

حرکت به بالا و پایین

درحالی که کودک را به صورت عمودی نگه داشته اید او را بلند کرده و با یک پرش پایین بیاورید او را از زیر بازوهایش بگیرید اجازه ندهید وزنش روی پاهایش بیفتد .

این فعالیت ها ، برای مغز پیام های حسی قوی ای در مورد وضعیت بدن در فضا چگونگی حرکت چشم ها حین تغییر وضعیت ، عضلات مورد نیاز برای نگه داشتن بدن در فضا و … بوجود می آورد. همچنین این فعالیت ها به صورت ویژه ای تحریک کننده گفتار هستند .

فقط آنچه را که کاملا بلد هستید انجام دهید اگر احساس می کنید به طور کامل بر یک فعالیت تسلط ندارید و از نحوه احرای آن مطمئن نیستید ابتدا با یک عروسک یا اسباب بازی تمرین کنید .

این فعالیت ها باید فقط یک تا سه بار در روز انجام شوند .

 بیشتر بدانیم :

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

حلقه ارتودنسی

حلقه ارتودنسی چیست ؟ در چه مواردی از حلقه ارتودنسی استفاده می شود ؟ برای پاسخ به همه این سوال با این مقاله از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید.

حلقه های ارتودنسی که به آن نوارهای مولار (دندان آسیاب) نیز می گویند، حلقه هایی هستند که هنگام ساخت مجموعه ای از بریس ها، در اطراف دندان های پشتی شما نصب می شوند. از آن ها در ارتودنسی استفاده می شود تا لنگر محکمی به سیم کمان که در امتداد دهانه بریس ها قرار دارد، ارائه دهند.

همه افراد به این حلقه ها احتیاج ندارند، اما کسانی که این نیاز را دارند، باید مراقب باشند که یکپارچگی حلقه ها را حفظ کنند تا حلقه ارتودنسی لق نشوند و به دندان آسیب نرسانند.

موارد مصرف حلقه ارتودنسی

تمام کسانی که از بریس استفاده می کنند، احتیاجی به استفاده از این حلقه های ارتودنسی ندارند. برخی از آن ها برای رسیدن به تصحیح مورد نظر فقط به براکت و سیم قوس نیاز دارند.

نوارهای ارتودنسی در درجه اول برای کسانی استفاده می شود که نیاز به اصلاح عمده نیش و یا تراز شدن دندان دارند. این افراد شامل افرادی با شکاف بسیار گسترده دندان، گزش شدید ناهموار یا مسن تر و ساختار استخوانی کم انعطاف است که بسته به گسترده بودن تصحیح، ممکن است به دو یا چند حلقه نیاز باشد.

این ها اغلب برای کودکانی که هنوز دندان آن ها کاملاً رشد نکرده است، یک انتخاب ایده آل است؛ زیرا دندان ها را بهتر جدا می کنند. همچنین برای دندان هایی با پرکردگی های بزرگ (ایجاد یک پایه پایدارتر از براکت سیمانی) یا افرادی که برای اصلاح پیشامدگی دندان های بالا نسبت به دندان های پایین، با یک نقطه اتصال محکم تر به پوشش سر نیاز دارند، گزینه مناسبی است.

مزایا و معایب

در حالی که بسیاری از افراد حلقه های پلاستیکی، سرامیکی یا شفاف را ترجیح می دهند، اما همه خواهان این حلقه ها نیستند. به طور کلی به کسانی که نیاز به اصلاحات عمده دارند توصیه می شود که فولاد ضد زنگ را انتخاب کنند.

به علاوه، حلقه های سرامیکی و پلاستیکی ضخیم تر از نوارهای فلزی هستند و تمایل به لکه دار شدن دارند. معمولاً حلقه های سرامیکی باعث تحریک در برخی افراد می شوند.

حلقه ارتودنسی ممکن است باعث پوسیدگی دندان افراد شود. از آن جا که دندان کاملاً محاصره خواهد شد، هر غذایی که بین حلقه و دندان گیر کند، می تواند تا زمان آسیب دیدن، متوجه آن نشوید.

اگرچه مراقبت های روزانه و مناسب دندانپزشکی می تواند به کاهش خطر کمک کند، اما به طور کامل آن را کاهش نمی دهد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی رنگی

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

اسلیو معده و بای پس

اسلیو معده و بای پس معده هر دو مربوط به جراحی معده برای کوچکتر کردن سایز آن می باشند که در ادامه، روند این جراحی ها باعث می شود که سایز معده کوچک تر شده و به مرور باعث درمان چاقی می شود.  

اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده، روشی است که می توان چاقی های مفرط را که بیش از ۴۰ کیلوگرم اضافه وزن دارند از بین برد. در این روش ۷۵ الی ۸۰ درصد معده از بین می رود. جراحی اسلیو معده به کیفیت زندگی بهبود می بخشد و کاهش وزن بیش از حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد  در طی یک سال بعد از عمل جراحی، ایجاد می کند. همچنین شرایط بهداشتی مرتبط با چاقی های مفرط، بهبود می یابد

عمل جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

برای جراحی کردن معده به روش اسلیو معده، در واقع معده را به اندازه و شکل یک موز بریده و کوچک می کنند. روش کار به این صورت است:

ابتدا برش های کوچکی در دیواره شکم ایجاد می شود. درمرحله دوم معده را مورد بازرسی قرار می‌دهند و رگ‌های خونی را به سمت جانبی معده هدایت می کنند.

در سومین مرحله یک لوله در معده قرار می گیرد و به عنوان یک جایگزین جدید به عنوان سایز معده عمل می کند. پس از یک منگنه مخصوص برای تقسیم معده به دو قسمت استفاده می شود و پس از اینکه معده کاملا به دو قسمت تقسیم شد، قسمت جدیدی که غذا وارد آن می شود مانند یک موز می شود و حدود ۲۰ و ۲۵ درصد از حجم اصلی معده را دارد.

 مراحل انجام بای پس معده چیست؟

بای پس معده همانطور که در ابتدا گفته شد جراحی است که برای کم کردن سایز افرادی که اضافه وزن بسیار زیادی دارند به طوری که نمی تواند به هیچ عنوان فقط از رژیم و ورزش برای کم کردن وزن خود استفاده کنند به کار می رود.

در روش بای پس معده، در واقع معده به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اول که غذا در آن وارد می‌شود قسمتی است که حدود ۲۸ گرم غذا را در خودش ذخیره می کند. پس از آن هر چه قدر بیشتر غذا بخورید وارد همان معده می‌شود؛ ولی اضافه آن به قسمت روده وارد شده و توسط مدفوع از بدن خارج می شود.

این روش باعث می‌شود که شما کالری کمتری حین غذا خوردن جذب کنید.

مراحل انجام بای پس معده

بای پس معده در دو مرحله انجام می شود.

اولین قدم برای این جراحی این است که در مرحله اول، جراح از یک منگنه مخصوص برای تقسیم معده شما می‌کند. یک قسمت که کوچکتر است در بالا قرار می گیرد و قسمتی که بزرگ تر است پایین قرار می گیرد. قسمت بالای معده که کوچکتر است کیسه نامیده می‌شود. کیسه محلی است که مواد غذایی وارد آن می‌شود و به اندازه یک گردو است و فقط ۲۸ گرم غذا داخل آن ذخیره می شود. به همین دلیل کمتر غذا خواهید خورد و در ادامه، لاغری ایجاد می‌شود.

مرحله دوم همان بای پس معده است. کاری که متخصص جراحی لاغری انجام می دهد این است که قسمت کوچکی از روده کوچک را به یک سوراخ در کیسه شما متصل می‌کند و غذایی که می خورید اگر بیشتر از ۲۸ گرم باشد، داخل این دهانه رفته و به روده کوچک شما منتقل می شود. بنابراین شما کالری کمتری جذب می کنید.

بیشتر بدانیم : جراحی ساسی معده

  • رعنا عنابستانی