تغدیه

۶۶ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

راه دیگری نیست. اگر از چاقی مفرط رنج می برید، بهترین و بعضی وقت ها تنها راه حل این است که زیر بار عمل لاغری بروید! همین و تمام! پس بهترین جراح لاغری را انتخاب کنید، وقت بگیرید و خودتان را از شرّ چربی های اضافه و سنگینی و کرختی نجات دهید.

راه دیگری نیست. اگر از چاقی مفرط رنج می برید، بهترین و بعضی وقت ها تنها راه حل این است که زیر بار عمل لاغری بروید! همین و تمام! پس بهترین جراح لاغری را انتخاب کنید، وقت بگیرید و خودتان را از شرّ چربی های اضافه و سنگینی و کرختی نجات دهید. در این مقاله محبوب ترین عمل های لاغری در سال ۲۰۲۱ را مرور کرده ایم تا دست شما برای انتخاب یکی از آن ها بازتر باشد.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از محبوب ترین جراحی های لاغری در آمریکاست. در این جراحی حجم معده کوچک می شود. همین که چند تا قاشق غذا می‌ خورید، سیرِ سیر می شوید چرا که معده پس از عمل اسلیو معده غذای کم تری را در خودش جا می دهد و نگه می دارد.

روش عمل اسلیو معده

در فرایند عمل اسلیو ، پزشک با تیغ در قسمت بالایی شکم چند برش بسیار کوچک می سازد و بعد ۸۰% از حجم معده را کم می کند، چنان که معده به شکل یک لوله در می آید.

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده فوق العاده است. میزان تاثیرگذاری این سبک از جراحی لاغری حتی از عمل اسلیو هم پررنگ تر به نظر می آید. درست به همین دلیل هم است که از این جراحی نه تنها در آمریکا بلکه در کل دنیا به عنوان بهترین جراحی لاغری یاد می کنند.

باندینگ معده

جراحی باندینگ معده یکی از مدرن ترین شکل های جراحی لاغری به حساب می آید. اگر چه در جراحی باندینگ هم حجم معده کوچک و میزان غذای دریافتی کم تر می شود اما خبری از از بین رفتن هورمون های گرسنگی نیست. در نتیجه اگر بیش از حد مجاز غذا بخورید، ممکن است استفراغ کنید.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

درمان ارتودنسی ممکن است چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان با حس خجالت همراه باشد. از آنجایی که نگاه افراد ناخودآگاه بر روی بریس های ارتودنسی متمرکز می شود، بیمار آن را یک نقص دانسته و احساس خجالت می کند. خوشبختانه در سال های اخیر، ارتودنسی به عنوان یک راهکار برای افزایش زیبایی لبخند در میان مردم جا افتاده و قبح آن تا حد زیادی از بین رفته است. علاوه بر این، پیشرفت تکنولوژی در صنعت ارتودنسی باعث تولید دستگاه هایی مانند ارتودنسی نامرئی متحرک شده که کمک زیادی به افزایش اعتماد به نفس بیماران می کند.

اینکه استفاده از دستگاه های ارتودنسی دشوار بوده و موجب کاهش اعتماد به نفس می شود، قابل درک است. در اینجا نکاتی را می گوییم که با بهره گیری از آنها با وجود بریس ها بخندید. اگر فرزندتان قصد انجام ارتودنسی دندان دارد یا در طول دوره درمان به سر می برد، با خواندن این نکات به او کمک کنید که بدون خجالت در مدرسه و جمع دوستانش حاضر شود.

1. از جدیدترین روش ها استفاده کنید

اگر نامرتبی و مشکلات دندانی تان حاد نیست، می توانید از ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) استفاده کنید. در این روش، الاینر (تراز کننده)های شفاف به دندان ها می چسبند و کمتر کسی متوجه آنها می شود. همچنین اینویزیلاین ها متحرک هستند؛ یعنی می توانید در مراسم های خاص آنها را از روی دندان ها بردارید. قیمت ارتودنسی نامرئی کمی بیشتر از ارتودنسی فلزی است اما داشتن روحیه قوی در طول درمان ارزشش را دارد. متاسفانه ارتودنسی نامرئی مناسب همه نیست! دکتر ارتودنسی بعد از معاینه شرایط فک و دندان ها می تواند تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای اینویزیلاین هستید یا خیر.

2. یادتان نرود که این شرایط موقتی است

اگرچه دستگاه های ارتودنسی ممکن است باعث ناراحتی و حتی کمی درد شود، شاید زبان، گونه و لب ها به آن حساسیت نشان دهند اما قرار نیست آنها را همیشه روی دندان های خود داشته باشید. تمامی این عوارض جانبی برای مدت کوتاهی هستند و با گذشت زمان به دستگاه های ارتودنسی عادت می کنید.

اگر هم نگران عوارض زیبایی ناشی از ارتودنسی هستید، مطمئن باشید که دیدن ارتودنسی روی دندان ها خیلی زود هم برای خودتان و هم برای اطرافیانتان عادی خواهد شد. شما حتی زمانی که موهای خود را کوتاه می کنید، در چند روز اول توجه همه را به سمت خود جلب می نماید اما بعد از مدتی عادی و تبدیل به یکی از مشخصه های شما می شود.

3. لبخندتان را مخفی نکنید

لبخندتان چیزهای زیادی درباره کسی که هستید و احساسی که دارید می گوید. منظور این نیست که راه بروید و خنده های مصنوعی تحویل اطرافیانتان بدهید. اما باید یاد بگیرید که چگونه با ارتودنسی زیبا بخندید. سرکوب کردن واکنش های احساسی طبیعی مثل لبخند زدن و خندیدن می تواند روی روحیه و شخصیت تان تاثیر منفی بگذارد. مضاف بر این، وقتی که دیگران بفهمند در حال مخفی کردن چیزی هستید، بیشتر به آن توجه می کنند.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی شفاف یا نامرئی  ابزاری است که همان نتیجه ارتودنسی فلزی قدیمی را به دست می دهد اما از معایب ارتودنسی سیمی دیگر خبری نیست. ارتودنسی نامرئی در دهان جلب توجه نمی کند و الاینر (تراز کننده)ها را می توانید به هنگام خوردن و آشامیدن و همچنین مسواک زدن درآورید. در حالی که حتی خوردن بعضی اقلام در طول دوره درمان با ارتودنسی فلزی ممنوع است. در ارتودنسی نامرئی هیچ سیم یا براکتی وجود ندارد که باعث التهاب لثه ها یا گونه شود.

تمایل دارید با عملکرد ارتودنسی نامرئی بیشتر آشنا شوید؟ در ادامه مراحل ارتودنسی نامرئی را از ابتدا تا رسیدن به نتیجه دلخواه توضیح می دهیم.

1.    مشاوره رایگان

قبل از آنکه تصمیم نهایی را درمورد روش درمان پزشکتان بگیرید، باید با یک متخصص ارتودنسی جلسه مشاوره رایگان بگذارید (نه یک دندانپزشک). متخصصی که انتخاب می کنید باید دانش و تجربه کافی در زمینه ارتودنسی نامرئی و الاینرهای شفاف را داشته باشد. این انتخاب شما علاوه بر برنامه درمانی و نتیجه نهایی، روی برنامه های مالیتان هم تاثیر خواهد داشت. پس برگزیدن بهترین متخصص ارتودنسی از چند لحاظ اهمیت دارد.

اگر متخصص تشخیص دهد که اینویزیلاین گزینه مناسبی برای مرتب کردن دندان های شما نیست، علی رغم علاقه تان به استفاده از الاینرهای شفاف باید از روش و ابزار دیگری کمک بگیرید. زیرا ارتودنسی نامرئی نمی تواند کاری برای ناهنجاری های شدید دندان و فک انجام دهد.

2.    چیدن برنامه درمانی

بعد از آنکه پزشکتان تشخیص داد کاندیدای مناسبی برای ارتودنسی نامرئی هستید، از دندان ها عکسبرداری و قالبگیری می شود. پزشک عکس و قالب را به لابراتوار سازنده اینویزیلاین می فرستد و توضیح می دهد که دندان ها در چه جهتی و به چه میزان باید حرکت کنند. تکنسین لابراتوار اطلاعات را در کامپیوتر وارد و تصویری سه بعدی از دندان های شما ایجاد می کند. مدل رایانه ای به دست آمده تعیین کننده نوع حرکت دندان ها خواهد بود. اگر پزشک از مدل ایجاد شده راضی باشد، اجازه ساخت آن را می دهد.

توجه داشته باشید که قرار نیست همه دندان ها به یکباره تراز و مرتب شوند. متخصص ارتودنسی ابتدا برای تعدادی از آنها برنامه ریزی می کند و بعد از صاف شدن شان به سراغ باقی دندان ها می رود. درمان ارتودنسی با الاینرهای شفاف برای بزرگسالان حدود یک سال و برای کودکان به اندازه دوره درمان با ارتودنسی فلزی به طول می انجامد.

3.    ساخت الاینرهای شفاف

حدود یک ماه باید منتظر باشید تا الاینرها ساخته شده و به دستتان برسد.

4.    گذاشتن الاینرها روی دندان

پس از آنکه الاینرها آماده شدند، با شما تماس می گیرند تا به مطب بروید. اولین بار پزشک آنها را روی دندان هایتان می گذارد و به شما آموزش می دهد که چگونه الاینرها را روی دندان ها قرار دهید و بردارید. هر الاینر به مدت دو هفته استفاده می شود و با پیشرفت درمان، الاینرهای جدیدی را متناسب با موقعیت جدید دندان ها تحویل می گیرید.

به هنگام خوردن، آشامیدن و مسواک زدن می توانید الاینرها را بردارید اما از طرفی باید تقریبا 22 ساعت از شبانه روز آنها را بر روی دندان ها نگه دارید. در غیر اینصورت، دندان ها طبق برنامه حرکت نکرده و پیشرفتی مشاهده نخواهید کرد. به علاوه الاینرهای جدید متناسب دندان ها نخواهند بود.

5.    اصلاح نهایی

بعد از آنکه آخرین الاینرها را به مدت دو هفته استفاده کردید، ممکن است هنوز تعدادی از دندان ها به اصلاح موقعیت جزئی نیاز داشته باشند. این امر کاملا طبیعی است و نباید نگران آن باشید. برای اصلاح نهایی شاید دوباره مجبور به استفاده از ارتودنسی نامرئی شوید و یا پزشک روش دیگری را به کار بگیرد. اصلاح نهایی ممکن است یک ماه طول بکشد و یا شاید کمتر از آن. دندان های بسیاری از بیماران بعد از اتمام دوره درمان نیاز به اصلاح دارد و برای آن هزینه اضافی پرداخت نخواهید کرد.

 

6.    ثابت نگه داشتن لبخند زیبا

پس از تکمیل دوره درمان، باید از ریتینر یا نگه دارنده استفاده کنید تا به استخوان فک این فرصت را بدهید موقعیت جدید دندان ها را سفت و مستحکم کند. ریتینر به لحاظ ظاهر شبیه به اینویزیلاین است اما ضخامت و دوام بیشتری دارد. لازم نیست ریتینر را هر دو هفته عوض کنید. در ماه های اول بعد از اتمام درمان باید هر روز  از ریتینر استفاده نمایید اما پس از آن چند ساعت استفاده در هفته کافی است. چرا که دندان هایتان تا همیشه در حال حرکت خواهند بود.

بیشتر بخواندی : هزینه ارتودنسی

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

گفتیم که طلای هندی در شهرها و مناطق مختلف طراحی و قیمت‌های متفاوتی دارد. به همین خاطر در ادامه برخی از انواع طلا هندی را به شما معرفی کرده‌ایم.

طلای ملیله‌کاری هندی (Filigree)

ملیله‌کاری، شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که با مفتول‌های نازک نقره یا طلا انجام می‌پذیرد. این طرح در ساخت طلای هندی بسیار رایج و محبوب است به این دلیل که بسیار ظریف و زیبا ساخته می‌شود و طراحی‌های منحصر به فرد هم دارند. در این سبک از پیچاندن فلز با ظرافت زیاد به یک الگوی یا طراحی دقیق دست پیدا می‌کنند.

طلا و جواهر کُندان (Kundan)

جواهرات کندان یا جواهرات سنتی هند که از امپراطوری مغول ساخته شده است، از طلا و نقره با سنگ‌های قیمتی طبیعی ساخته می‌شوند. سنگهای قیمتی همچون زمرد، الماس و یاقوت کبود گوهرهای رایجی هستند که در ساخت مصنوعات طلای هندی (طلای کندان) به وفور مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مدل از طلا از چندین لایه سنگ قیمتی و فلزات گرانبها ساخته می‌شود که با ظرافت کامل به یکدیگر متصل می‌شوند.

برای اطلاعتان بد نیست بدانید که این مدل طراحی طلا در اواخر قرن ۱۶ میلادی توسط طراحان طلا و جواهر مغولی ابداع شد. آنها با تلفیق دو تکنیک مختلف، شکل جدیدی از جواهر را پدید آورند که امروزه به عنوان طلای سنتی هندی از آن یاد می‌شود. آنها در طرح خود زیورآلات سنتی را با سنگ‌های قیمتی و فلزهای گرانبها همانند طلا ترکیب کردند و نام طرحشان را نیز «کندان» گذاشتند.

بیشتر بخواندی :

جواهرات میناکاری هندی (Meenakari)

میناکاری در سبک‌های مختلف طراحی و تولید طلا و جواهر در کشور هند استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، در دنیای مد و فشن، طلای میناکاری‌شده از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که رنگ و طرح‌های ویژه‌ای به طلاهای معمولی می‌بخشد. جواهرات میناکاری‌شده در انواعِ رنگ‌ها، طرح‌ها و شکل‌ها در اختیار مشتری‌ها قرار دارند تا هر فردی بنا به سلیقه شخصی خود، هرآنچه می‌خواهد را انتخاب و خریداری کند. این طلاها عموما قیمت مناسبی هم دارند، در نتیجه برای معتادان به مد و فشن که عاشق تنوع هستند، گزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای بشمار می‌روند.

جواهرات هندی کادا (KADA)

جواهرات هندی کادا بیشتر به صورت جفت هستند و قسمت داخلی هر Kada با طرح‌های گل، مانند گل مینا، پوشیده شده که آنها را بسیار خاص کرده است. در گذشته در قسمت خارجی کادا از الماس‌های تراش نخورده استفاده می‌شد که انتهای هر کادا توسط شکل‌هایی از حیوانات مانند فیل‌هایی با تنه‌های در هم آمیخته تزئین می‌شد. این جواهرات زیباترین هدیه طلا در هندوستان مخصوصاً به عنوان هدیه عروس محسوب می‌شوند.

منبع : طلای آزادی

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

تکنولوژی  فایبرگلاس برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی در آمریکا ودر صنعت هواپیماسازی مورد استفاده قرار گرفت و از سال ۱۹۹۰ به بعد در طرح ها و شکل های مختلفی از استخرها وارد بازار شد .

فایبرگلاس یک نوع پوشش کامپوزیت است که اکثرا بدلیل داشتن مقاومت خوب آن در مخازن آب ، صنعت خودروسازی و حتی هواپیماسازی ازآن استفاده می کنند .

از جمله مزیت های ساخت استخرهای فایبرگلاس می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱ . سرعت نصب و اجرای بالاتر نسبت به استخرهای بتنی :

میانگین زمان اجرای استخرهای بتنی حدود ۳الی ۶ ماه می باشد ، این در حالیست که نصب و راه اندازی استخرهای پیش ساخته تنها ۳ الی ۶ هفته می باشد .

۲ . صاف بودن سطح و عدم وجود سطح ناصاف یا تیزی :

سطح اکثر استخرهای بتنی کاشی کاری شده و یا به همان صورت آستر باقی می ماند که در طول زمان شاهد جدا شدن کاشی ها و یا خلل و فرج در سطوح استخرهای بتنی و به طبع شاهد ناصاف شدن آنها می باشیم.

این در حالیست که استخر های فایبر گلاس دارای سطح یکنواخت وصاف بوده وهیچ گونه آسیبی در طول زمان به بدن شما وارد نمی کند .

بیشتر بخوانید : تعمیر استخر

۳ . دارای طرح های مختلف و رنگ های متفاوت :

استخر های فایبرگلاس دارای مدل های دایره ای ، بیضی ، مربع ، مستطیل می باشند .

۴ . آب بند بودن و داشتن سازگاری بامواد شیمیایی ( ازن و کلر) :

در استخر های بتنی مشاهده شده که اغلب از دیواره ها ، محل قرارگیری چراغ های داخل استخر و حتی کف استخر نشتی آب ایجاد می شود ، که برای نشتی یابی گاها با طی شدن زمان زیادی همراه است ، لاکن اینگونه نشتی ها در استخر های فایبرگلاس بسیار به ندرت بوجود آمده و تنها دلیل  نشتی از آنها ایجاد ترک و یا سوراخی می باشد که بر اثر ضربه شدید به آنها بوجود آمده باشد .

۵ . داشتن مقاومت بسیار بالا :

همانطور که در  ابتدا اشاره شد فایبرگلاس کامپوزیت های حاوی الیاف می باشد . تعدادی از الیاف ها شامل الیاف شیشه ، الیاف کربن ، الیاف ارامید و… هستند . همچنین از انواع رزین ها درساخت فایبرگلاس ها میتوان به پلی استر ، نیل استر و اپوکسی اشاره نمود که دارای مقاومت خوب در برابر خوردگی و دما هستند .

درپایان این خود مشتری است که بایستی با توجه به نیاز خود ، هزینه پرداختی و عواملی که در مقاله ذکر شد انتخاب کند که استخر های بتنی را برگزیند یا فایبر گلاس را .

منبع : تام استخر

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

از معایب آن گفتیم و حالا باید ببینیم چه خوبی هایی در الاینرهای شفاف نهفته است که مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده.

۱. ارتودنسی نامرئی زیبایی دندان ها را بهم نمی ریزد

الاینرهای شفاف مناسب کسانی است که از داشتن ارتودنسی فلزی روی دندان های خود خجالت می کشند. اینویزیلاین ها بی رنگ و متحرک هستند؛ یعنی می توانید پروسه درمان را دور از چشم دیگران طی کنید و هیچ کس متوجه آنها نخواهد شد. در موقعیت ها و مراسم های خاص هم می توانید الاینرها را دربیاورید. اما یادتان نرود که حتما آنها را 20 الی 22 ساعت از شبانه روز روی دندان ها قرار دهید.

۲. تمیز کردن دندان ها راحت است

با برداشتن الاینرها به راحتی می توانید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. کاری که با ارتودنسی فلزی یک جور دردسر محسوب می شود و مشقت زیادی به همراه دارد. بهداشت دهان و دندان باعث می شود که موانعی مثل پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی ایجاد نشوند.

۳. دردی را احساس نخواهید کرد

ارتودنسی نامریی از پلاستیک نرم و انعطاف پذیری ساخته می شود که استفاده از آنها را بسیار راحت کرده. در الاینرهای شفاف هیچ براکت یا سیمی وجود ندارد که به لب ها یا گونه ها آسیبی برساند. در هنگام ورزش هم نگران زخمی شدن دهانتان نباشید.

۴. از هر خمیر دندانی می توانید استفاده کنید

در طول دوره ای که ارتودنسی نامرئی متحرک روی دندان هایتان قرار دارد، بعد از برداشتن الاینرها می توانید به دندان ها خمیر دندان سفید کننده هم بزنید؛ کاری که با ارتودنسی فلزی نشدنی است. به علاوه، ارتودنسی فلزی به مسواک های مخصوصی نیاز دارد. اما با الاینرهای متحرک می توانید از همان مسواک قبل از درمان ارتودنسی تان استفاده کنید.

۵. مشکلات بالقوه کمتری به دنبال دارد

بیشتر افرادی که از ارتودنسی فلزی استفاده می کنند، مشکلاتی مانند افتادن براکت یا شکستن سیم ارتودنسی را دارند. در صورت بروز این مشکلات هم باید فورا به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند. اما این مشکلات بالقوه برای بیمارانی که از الاینرهای شفاف استفاده می کنند وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

 

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

چاقی اختلالی است که افراد چاق تا آخر عمر درگیر آن هستند. اضافه وزن زمینه ساز بیماری های زیادی است و بیماران تلاش زیادی برای کاهش آن می کنند. رژیم های غذایی و ورزش تنها 10 درصد از اضافه وزن را کم می کنند و بعد از مدتی وزن از دست رفته حتی گاها بیشتر از قبل باز می گردد. در حال حاضر، عمل لاغری بهترین گزینه برای کسانی است که چاقی مفرط دارند. به عبارت دیگر، جراحی لاغری باعث کاهش وزن زیاد (نسبت به رژیم و ورزش) و ثابت ماندن وزن سالم در مدتی طولانی می شود.

با وجود آنکه جراحی لاغری ابزاری عالی و موثر در کاهش وزن است اما خود بیمار تعیین می کند که عمل برای او یک معجزه باشد یا خیر. حتی اگر بهترین جراح  اسلیو  این کار را برای شما انجام دهد، اگر بعد از عمل دستورات پزشک را در برنامه های روتین تان اعمال نکنید، وزن کم شده باز می گردد.

کنترل دلایل برگشت وزن بعد از عمل لاغری که به سبک زندگی بیمار مرتبط اند، چالش برانگیز هستند اما خانواده و دوستان می توانند در این مورد به شخص کمک کنند. اما دلایل پزشکی به راهکار دیگری نیاز دارند. کسانی که با وجود انجام کارهای لازم دوباره دچار اضافه وزن شده اند می توانند بار دیگر جراحی لاغری را تجربه کنند.

تکرار جراحی اسلیو معده

اگر معده بعد از جراحی اسلیو بزرگتر شود، می توان جراحی را تکرار کرد. تکرار اسلیو معده عملی است که در آن معده به همان اندازه ای که بعد از عمل اول بوده، کوچک می شود. پروسه آن هم به شکل همان جراحی اولیه است و همان روز عمل به خانه باز می گردید.

تکرار عمل بای پس معده

اگرچه عمل بای پس اولیه با جراحی انجام می شود، عمل بای پس ثانویه را می توان به روش اندوسکوپی و بدون نیاز به برش جراحی انجام داد. در عمل دوباره، کیسه معده که در عمل قبلی ایجاد و حالا بزرگ شده، کوچکتر می شود. و یا می توان معبر بین کیسه معده و روده را تنگ تر کرد.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

طلای هندی برای رنگ زرد، اندازه‌ی بزرگ و براقیت خود مشهور است. این سه ویژگی در تمامی طلاهای هندی وجود دارد. وجود سنگ‌های ریز و رنگی به‌مقدار فراوان به‌صورت کار شده در کنار طلای زرد هندی از ویژگی‌های بارز طلا هندی به شمار می‌آید.

نکته جالب توجه این است که طلا هندی عیار پایین‌تری نسبت به سایر طلاها و طلای ایرانی است. ساخت طلا هندی معمولا با عیار ۱۴ و حتی پایین‌تر انجام می‌شود.

فرق طلا هندی با طلای معمولی

طلای معمولی معمولا ظریف‌تر، ساده‌تر، زیباتر است و دارای اجرت ساخت بالاتری نسبت به طلاهای هندی است. طلاهای هندی اغلب از عیار ۱۸ یا ۲۲ ساخته می‌شوند. چون اغلب مردم این کشور از طلا به عنوان سرمایه مالی استفاده می‌کنند. بنابراین تمامی طلاهای هند ۱۸ عیار و بالاتر از آن هستند.

بیشتر بخوانید :

قیمت طلای هندی

در مورد قیمت طلا هندی باید بگوییم که بسته به مناطق و شهرهای مختلف هند دارای قیمت‌های متفاوتی است. در مناطق فقیرنشین برای خرید طلا هندی نسبت به سایر مناطق کمتر هزینه می‌کنند. دلیل این امر این است که این قشر درآمد کمتری دارند و سعی دارند که طلای هندی ارزان‌تری تهیه کنند. برعکس، در قسمت‌های اعیان نشین، طلا هندی با قیمت بالاتری به افراد فروخته می‌شود.

نوع و سبک زیورآلات هندی نیز در قیمت این نوع طلاها موثر است. نمونه‌های مینا‌کاری دارای قیمتی مناسب‌اری هستند. انواع طلا هندی که سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته شده باشد، قیمت بیشتری دارند.

اما به طور کلی چون زیورآلات طلا کشور هند عموما از عیار ۱۴ ساخته می‌شوند، قیمت‌های ارزان‌تری نسبت به طلای ایرانی دارند.

روش‌های تشخیص طلاجات هندی اصل

برای تشخیص زیورآلات هندی نیز همانند دیگر انواع طلا باید کد روی آن را چک کنید. اعداد و حروف روی طلا باید خوانا درج شده باشد. کد طلاهای هندی BIS است که مخفف عبارت انگلیسی «اداره‌ی کل استانداردهای هند» است. این کد از ۵ بخش زیر تشکیل شده است:

  • لوگو BIS
  • عیار طلا
  • لوگوی سازمان تایید کیفیت طلاهای هندی
  • کد یا شناسه‌ی طلاساز
  • سال تولید طلا

در کشور هند طلاهایی که کد BIS ندارند با قیمت پائین‌تری خرید و فروش می‌شوند زیرا کیفیت و اصل بودن طلاها مشخص نیست.

منبع : https://www.azadi.gold/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

ساخت استخر و البته نگهداری آن نیازمند صرف هزینه و البته زمان است. اما با دنبال کردن نکاتی که در این صفحه توضیح داده شده، می توان تا حد زیادی هزینه های استخر را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش داد.

1-استفاده از تایمر های تصفیه بابت کنترل اتوماتیک پمپ تصفیه استخر و جکوزی

با استفاده از تایمرهای اتوماتیک میتوان در زمان هایی که کمتر از استخر استفاده  میشود مقدار کار کرد پمپ ها را کاهش داد برای مثال استخری که در محاسبات در هر ۲۴ ساعت  چهار بار باید کل آب استخر از فیلتر عبور کند را می توان در زمانی که از آن استفاده نمی شود یک الی دو بار کل آب استخر از روی فیلتر عبور کند که این کار علاوه بر کاهش مصرف برق در پمپ نیز موجب پایین آمدن استهلاک در سیل و بلبرینگ پمپ ها و نیز  کاهش استهلاک در فیلتر استخر میشود.

2-استفاده از سنسورها جهت جلوگیری از آب گرفتگی تصفیه خانه

به دلیل عدم وجود چاه جذبی و تخلیه مناسب آب در زمان ترکیدگی لوله و نشتی از  تجهیزات  تصفیه خانه، جهت تخلیه و عدم آبگرفتگی تصفیه خانه پیشنهاد شرکت برای آگاه سازی سریع تر و حتی قبل از آب گرفتگی کامل تجهیزات ، نصب یک عدد سنسور کنترل سطح مایعات می باشد که در زمان اولین نشتی و آب گرفتگی سطحی این سنسور عمل کرده و آژیر به صدا در آید تا مسئول استخر و یا سرایدار ساختمان از آب گرفتگی یا نشتی آگاه شود و اقدامات لازم را انجام دهند تا باعث جلوگیری از حسارت های جدی به تصفیه خانه شود.

بیشتر بخوانید : نگهداری استخر

3- استفاده از لامپ های استخری ال ای دی  به جای لامپ های هالوژنی با توان بالا

در لامپ های استخری ال ای دی استاندارد بسته به مقدار طول استخر میتوان لنز های پرتاب نور را برای نفوذ و پخش نور در آب تغییر داد و لامپ مناسب و مورد نظر را انتخاب نمود در لامپ های ال ای دی از فرایند شیشه و اورینگ برای آبندی استفاه نمیشود و کل برد و لامپ ها در داخل رزین هستند که این کار باعث می شود در صورت آپارات صحیح کابل به هیچ عنوان آب وارد لامپ نشده و باعث طول عمر آن میشود .

یکی دیگر از ویژگی های لامپ های ال ای دی توان مصرفی بسیار پایین آن میباشد. برای مثال یک لامپ ال ای دی ۳۶ وات نور پردازی مشابه به یک لامپ حبابی با توان مصرفی ۳۰۰ وات را دارد ونکته دیگر این است که در لامپ های ال ای دی میتوان از رنگ بندی های مختلفی استفاده کرد و یکی دیگر از کاهش هزینه های آنها پایین آمدن مقدار قطر کابل های زیر کار میباشد  که در لامپ های ال ای دی میتوان از سیم  با قطر۱.۵ استفاده نمود ولی در یک لامپ حبابی باید از سیم ۴ استفاده شود که این کار باعث کاهش در هزینه های اجرا می شود.

4-استفاده از فیلترهای استیل به جای فیلتر های فایبر گلاس

با توجه به راحتی کار با فیلترهای فایبر گلاس برای کارفرما ها در زمان استفاده از فیلتر و بکواش زدن های دوره ای به دلیل وجود شیر شش راه بر روی فیلتر لازم شد نکاتی دررابطه با این  فیلتر ها گفته شود.

منبع : https://www.tomestakhr.com/

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

دندان عقل آخرین دندانی است که در عقب دندان در می آید. در صورتی که شرایط زیر را داشته باشد، نیازی به کشیدن آن نیست:

سالم است.

کامل رشد کرده و بیرون زده است.

از جایگاه درستی بیرون زده و وضعیت تماس آن با دندانهای مقابل درست و مناسب است.

به آن دسترسی دارید و میتوانید با مسواک و نخ دندان آن را خوب تمیز کنید.

با این وجود، در بسیاری از موارد دندان عقل فضای کافی برای رشد مناسب ندارد و مشکلاتی ایجاد می کند. ممکن است دندان همراستا با بقیه دندانها نباشد و با زاویه و یا حتی به صورت خوابیده قرار گرفته باشد. در این حالت مشکلاتی هنگام بیرون زدن آن به وجود می آید. مشکلاتی که دندان عقل ممکن است ایجاد کند به صورت زیر است:

کاملا نهفته در زیر لثه باقی می ماند. اگر دندان نتواند بیرون بزند، بخشی از آن یا همه آن در فک گیر می کند. گاهی این باعث عفونت یا تشکیل کیست می شود که به بقیه دندانها یا حتی استخوان فک، صدمه می رساند.

دندان عقل نیمه نهفته مانده است یعنی بخشی از آن بیرون زده است اما بخشی از آن هم در زیر لثه مانده است. این وضعیت باعث می شود تمیز کردن دندان سخت تر شود. در نتیجه پلاک و باکتریها راحت تر اطراف آن جمع می شوند و عفونت و پوسیدگی دندان ایجاد می کنند.

دندان عقل فضای کافی ندارد و با فشاری که به بقیه دندانها وارد می کند، باعث کج شدن آنها می شود.

بیشتر بخوانید:

عصب کشی دندان 

کشیدن دندان عقل چه خطرات و عوارضی ممکن است داشته باشد؟

درد و ورم لثه و حفره دندان کشیده شده.

خونریزی که پس از ۲۴ ساعت متوقف نشده است.

درد در هنگام باز کردن فکها

کندی التیام زخم

صدمه دیدن ترمیم دندان های مجاور یا ریشه آنها

التهاب دردناکی به نام خشکی حفره دندان که در صورت کنده شدن زودتر از موعد لخته خون، روی می دهد.

بی حسی دهان و لبها پس از بر طرف شدن تاثیر بی حسی موضعی که ناشی از صدمه دیدن یا التهاب عصبهای فک است.

عوارض نادر عبارتند از موارد زیر:

بی حسی طولانی مدت یا ماندگار دهان یا لبها

شکستن فک در صورتی که دندان محکم به استخوان چسبیده باشد

سوراخ شدن سینوس در موارد دندان عقل بالا

از آنجایی که در هنگام جراحی کشیدن دندان عقل ممکن است باکتریها وارد جریان خون شوند، ممکن است در جایی از بدن عفونت ایجاد شود. کسانی که در مقابله با عفونت در بدن مشکل دارند پیش و پس از جراحی باید آنتی بیوتیک مصرف کنند. از جمله این افراد، کسانی که با نقص مادرزادی در قلب به دنیا آمده اند و کسانی که دریچه قلب مصنوعی دارند، می باشند.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

  • رعنا عنابستانی