تغدیه

۲۱ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ارتودنسی ثابت و متحرک چیست و برای چه کسانی نیاز است؟ هنگامی که سخت ترین قسمت از درمان ارتودنسی خود را به پایان رساندید و در آخر از استفاده از بریس یا تراز بندی های Invisalign خلاص شدید، لیاقت این را دارید که داشتن لبخند جدید خود را جشن بگیرید و به رخ بکشید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که فکر کنید درمان شما کاملاً به پایان رسیده، اما در واقع، یک قدم دیگر نیز برای پیش بردن دارید ؛  نگهدارنده ها!

نگهدارنده ها در درمان ارتودنسی شما نقش اساسی دارند. یک پدیده معروف به نام “عود” وجود دارد که برای دندان اتفاق می افتد، جایی که آن ها تمایل طبیعی دارند که پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت و متحرک، به سمت موقعیت اصلی خود عقب بروند. با نگه داشتن دندان ها در موقعیت های مطلوب تری که با استفاده از بریس ها یا ردیف های شما منتقل شده اند، نگهدارنده ها در جلوگیری از این نوع عود بسیار مهم هستند.

بیشتر بخوانید: با عوامل تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی بیشتر آشنا شوید.

انواع مختلفی از نگهدارنده ها

همان طور که وسایل ارتودنسی گزینه های ثابت (بریس ها) و متحرک (تراز کننده واضح) را در اختیار دارند، نگهدارنده های ثابت و متحرک نیز وجود دارند. یادگیری در مورد آن چه هر یک از آن ها ارائه می دهند، بیشتر تأکید می کند که چرا نگهدارنده ها چنین بخش مهمی از درمان ارتودنسی شما هستند!

نگهدارنده های ثابت

نگهدارنده های ثابت که بعضاً به عنوان نگهدارنده های دائمی یا پیوندی شناخته می شوند، معمولاً یک سیم نازک است که از پشت دندان های جلویی پایین یا بالا پوشیده می شود و در محل با سیمان پیوند می خورند. این نوع سیم در چندین دندان کشیده می شود؛ بنابراین روال بهداشت دهان و دندان شما مانند زمانی که از بریس استفاده می کنید، مشابه خواهد بود که شامل استفاده از نخ یا واترپیک برای تمیز نگه داشتن فضای بین دندان ها به طور کامل است.

اگرچه یک نگهدارنده ثابت کمی بیشتر کار می کند، اما از آن جایی که سیم پیوند شده، دندان های تازه صاف شده را به طور مداوم در شکل کامل نگه می دارد، بهترین نتیجه را خواهد داشت. همچنین می تواند برای بیمارانی که فضای زیادی بین دو دندان فوقانی جلو دارند، یک گزینه مفید باشد. پس از پایان درمان ارتودنسی و بسته شدن فضا، می توان از یک نگهدارنده ثابت برای بسته نگه داشتن فضا استفاده کرد.

در برخی شرایط خاص، ممکن است لازم باشد که از هر دو درمان ارتودنسی ثابت و متحرک برای اطمینان از عدم بازگشت مجدد استفاده کنیم.

منبع: https://www.orthoinfo.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

افراد زیادی وجود دارند که به دنبال یک لمینت دندان اقساطی می گردند. هزینه های زیاد و گزاف خدمات دندانپزشکی باعث شده است که افراد به دنبال خدمات دندانپزشکی به صورت اقساطی بروند. این افراد برای درمان مشکلات و ناهنجاری های دندانی خود به دنبال یک مرکز دندانپزشکی با خدمات لمینت دندان می روند.

لمینت دندان اقساطی

لمینت دندان روکش ظریفی است که با توجه به فرم و شکل دندان ها افراد ایجاد می شود. هدف از لمینت دندان تغییر رنگ، شکل و افزایش زیبایی دندان های شما است. این روکش از جنس سرامیک بوده و برای قرارگیری آن بر روی دندان ها نیاز به تراشیدن بخشی از دندان است تا لمینت دندان بر روی دندان ها قرار بگیرد.

اگر در شرایطی قرار دارید که امکان بازپرداخت تمام هزینه های لیمنت و درمان دندان های خود را ندارید، می توانید با مراجعه به کلینیک ها، بخشی از هزینه لمینت درمانی را از شما دریافت کنند و شما مابقی آن را به صورت ماهانه از حسابتان برداشت کنید. در این نوع از پرداخت، تمام هزینه ی درمان به صورت کامل پرداخت نمی شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی به عصب کشی دندان احتیاج پیدا می کنیم؟

مراحل انجام لمینت دندان اقساطی:

اولین کار برای نصب لمینت در دهان بیمار، تراشیدن مقدار کمی از میانی دندان های بیمار است. سپس از دندان قالب گیری می شود و پس از ساخت آن دندانپزشک یک روکش موقتی بر روی دندان های بیمار قرار می دهد. بعد از ساخت، دندانپزشک لمینت را با استفاده از چسب های مخصوص بر روی دندان های بیمار قرار می دهد. توجه داشته باشید که نوع این چسب ها و تعداد مراجعات شما به کلینیک دکتر بر قیمت اقساطی شما اثرگذار خواهد بود.

مدت زمان کارایی لمینت دندان:

نکته ای که پیش از نصب لمینت دندان باید از آن آگاهی داشته باشید این است که طول عمر و مدت کارایی لمینت دندان همیشگی نیست و تاریخ انقضا دارد. معمولا مدت زمان آن بسته به عواملی همچون میزان توجه به سلامتی دهان و دندان متفاوت است.

نمی توان زمان دقیقی برای لمینت دندان مشخص کرد اما اگر لمینت دندان به شکل صحیح توسط متخصص ماهر نصب شود و فرد نیز به رعایت این موارد بپردازد، بین 15 الی 20 سال عمر خواهد کرد.

منبع: https://www.karajdentists.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

افراد زیادی از عمل های جراحی لاغری می ترسند. باید بگوییم که نگران نباشید. جراحی لاغری با ریسک 0.1 درصد، یکی از کم خطرترین جراحی‌های جهان است، حالا از هر سبک و سیاق، فرقی ندارد. اما از میان عمل اسلیو و یا بای پس معده، لاغری لیزر و یا بالون معده کدامیک ایمن ترین جراحی لاغری اند؟ شاید همه و هیچ‌کدام!

ایمن ترین جراحی لاغری لاپاراسکوپی است.

فرض بگیرید خانم همسایه، که البته وضعیتی مشابه با وضعیت شما دارد، همین چند روز پیش تن به عمل جراحی داده است و حالا حسابی با دُمبش گردو می‌شکند. آیا لزوما عملی که او تجربه کرده است، به کار شما هم می‌آید؟ پاسخ روشن است: خیر!  ایمن ترین جراحی لاغری ، یکی از انواع عمل‌هاست که با شرایط جسمانی شما سازگاری دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو جلوگیری کرد؟

پزشکان معمولا بعد از معاینات و آزمایشات اولیه شما را از حال و روز جسمانی‌تان آگاه می‌کنند و ایمن ترین جراحی لاغری را پیش پای‌تان می‌گذارند. این عمل‌ها معمولا از جمله عمل‌های کم‌تر تهاجمی‌اند، عمل‌هایی که کم‌تر با تیغ و کارد سر و کار دارند و قرار نیست پزشکان هنگام جراحی بدن‌ شما را کاملا باز کنند. به این روش در اصطلاح پزشکی بهش می‌گویند لاپاراسکوپی.

انواع جراحی لاغری لاپاراسکوپی

شاید شما هم اسامی این جراحی لاغری را در انواع جراحی های زنان و زایمان شنیده باشید. اما باید بگوییم که امروزه بیش تر از نیمی از عمل های لاغری با استفاده از این روش انجام می شود. . لاپاراسکوپی نه یکی از انواع جراحی لاغری بلکه یکی از روش‌های جراحی‌ست که خود اشکال جورواجوری دارد و پزشک آن را با در نظر آوردن نتایج معاینات و آزمایشات اولیه برای هر یک از بیماران تجویز می‌کند.

اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده روش مناسبی برای مقابله با حجیم‌خواری و البته چاقی مفرط است. در این ایمن ترین جراحی لاغری جراح با چند بُرش کوچک لاپاراسکوپ را در بدن کار می‌گذارد و حجم معده را قدرِ یک آستین کوچک می‌کند. اما این همه ماجرا نیست.

افرادی که از این عمل می ترسند می توانند از تجربه کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند استفاده کنند. و همجنین با عوارض عمل اسلیو معده آشنا بشوند.

منبع: https://www.jarahilaqari.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

افرادی که قصد انجام جراحی زیباییی بینی دارند معمولا سوال های زیادی ذهنشان را درگیر می کند. یکی از سوال هایی که ذهن متقاضیان را درگیر می کند شناخت نوع بینیشان است. در ادامه قصد داریم همه چیز در مورد عمل بینی استخوانی را بررسی کنیم.

بررسی ساختار بینی استخوانی

در کل افراد در جامعه بینی ها را به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم می کنند. بینی هایی که غضروف و استخوان محکمی داشته باشند در دسته بینی استخوانی قرار می گیرند. در بینی استخوانی معمولا یک برآمدگی یا غوز روی بینی وجود دارد. همچنین در این بینی ها معمولا پوست بینی نازک تر از بینی گوشتی است. برخی بینی ها از ترکیب استخوان و غضروف تشکیل شده است که به آن ها بینی نیمه استخوانی یا غضروفی نیز گفته می شود.

عمل بینی استخوانی چگونه انجام می شود؟

در روند جراحی بینی استخوانی حتما باید بینی برش خورده تا پزشک به نواحی استخوانی دسترسی کاملی پیدا کند. زمانی که برش روی سطح پوست انجام شد پزشک به راحتی می تواند استخوان اضافی روی بینی را برداشته سپس کناره های بینی را به هم نزدیک کرده سپس بخیه بزند.

این نکته حائز اهمیت است که جراحی بینی فقط با ایجاد برش و انجام تغییرات استئوتومی برای رفع ایرادات بینی انجام می گیرد.

بنابراین باید به افرادی که می خواهند عمل بینی طبیعی داشته باشند یا در مواردی می خواهند جراحی بینی استخوانی بدون عمل انجام دهند و حتی گاها در سایت های اینترنتی عمل بینی استخوانی توسط لیزر را مشاهده نموده اند متذکر شد که اصلاح بینی استخوانی به کمک انجام عمل جراحی بینی امکان پذیر است.

جهت رسیدن به نتایج مطلوب، حفظ عملکرد تنفسی و به حداقل رساندن عوارض جراحی بینی، عمل بینی باید توسط بهترین جراح بینی انجام پذیرد.

جراحی بینی استخوانی مشکلاتی نظیر انحراف تیغه بینی ، کجی بینی ، پولیپ بینی ، شکستگی بینی و غیره را درمان و رفع می نماید.

منبع: https://www.drmattab.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی از داخل یکی از روش های نوین و جدید درمان ارتودنسی دندان است که به اصلاخ طرخ لبخند کمک زیادی می کند. افرادی که دچار مشکلات دندان، کجی دندان و نامرتب بودن آنها را دارند باید به سراغ ارتودنسی دندان بروند. ارتودنسی دندان یک درمان طولانی مدت است که در آن فرد باید در طول مدت درمان بریس ها و برمت ارتودنسی را روی دندان های خود قرار دهد. اما قابل ذکر است که بسیاری از افراد از این درمان سر باز می زنند به دلیل ظاهر نامناسب بریس ها. ارتودنسی از داخل و یا نام دیگرش ارتودنسی لینگوال یکی از روش های جدید برای ارتودنسی است که افراد دیگر دچار ظاهر نامناسبی در طول درمان ارتودنسی نمی شوند.

ارتودنسی از داخل چیست؟

معمولا افراد دوست ندارند زمانی که میخندند یا صحبت می‌کنند، بریس های ارتودنسی شان مشخص شود. گزینه های زیادی برای این که در حین درمان، ارتودنسی مشخص نشود وجود دارد که یکی از آن ها روش ارتودنسی دندان از داخل می باشد. به این نوع درمان ارتودنسی دندان ارتودنسی لینگوال هم گفته می‌شود.

بریس های لینگوال

بریس های لینگوال معمولا به عنوان ارتودنسی های داخل دندان شناخته می شوند و یک درمان ارتودنسی هستند که در آن ها از براکت ها، سیم ها و نوار های الاستیک برای رفع مشکلات دندان ها در پشت دندان استفاده می شوند. بریس های لینگوال به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و در موارد منحصر به فرد هم عدم تعادل دندان‌ ها را برطرف می‌ کنند.

متخصص ارتودنسی در این روش درمانی یک عکس برداری دقیق یا اسکن دیجیتالی از دندان های شما می گیرد و بر این اساس سیم ها و براکت ها را در دندان های شما قرار می دهد. پس از این که پزشک ارتودنتیست آن ها در دندان قرار داد، آن ها را محکم می کند تا دندان های شما به تدریج با فشاری که به آن ها می‌آید حرکت کرده و به موقعیت مورد نظر و درست خودشان برسند.

منبع: https://www.karajortho.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

بهترین متخصص ارتودنسی میتواند در بخشیدن لبخندی زیبا به ما کمک کند. برای درمان دائمی مشکلات دندان لازم است که به یک متخصص ارتودنسی ماهر مراجعه کنیم. اما در میان این همه پزشک چگونه می توانید یک متخصص ماهر و متعهد در منطقه خود (همچون متخصص ارتودنسی در رشت) پیدا کنید.

ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر احساس می کنید که دندان هایتان کامل روی هم قرار نمی گیرد، اگر احساس می کنید که هنگام لبخند دهانتان کج می شود، اگر اگاهی اوقات در دندان های آسیاب خود احساس درد می کنید، شما نیاز دارید تا توسط یک متخصص ارتودنسی معاینه شوید.

ارتودنسی علاوه بر اثرات درمانی مانند منظم کردن دندان ها، تاثیر مستقیم در زیبایی صورت نیز دارد. گاها درمان ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: چه موقع به انجام عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟

زمان مناسب برای مراجعه به متخصص ارتودنسی

اگر یکی یا چند مورد از علائم پایین را دارید، لازم است تا سریعا توسط متخصص معاینه شوید. به یاد داشته باشید که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید هم نتیجه بهتری خواهید گرفت هم دوره درمان به زمان کمتری نیاز دارد.

  • دندان‌‌های ردیف پایین توسط دندان‌های ردیف بالا کامل پوشیده شده است
  • داشتن دندان اضافی
  • دندان‌های نامرتب و شلوغ، یا کج و کوله بودن دندان‌ها
  • مشکل دندان قروچه و بهم ساییدن دندان‌ها
  • عدم صحیح قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم
  • عدم تقارن صورت و بهم ریختگی نسبت‌های زیبایی صورت
  • فاصله بین دندان‌ها
  • عقب یا جلو بودن نامتعارف فک پایین و بالا
  • گاز گرفتن مداوم و بیش از حد گونه و لثه دندان
  • انحراف خط وسط دندان با وسط لب
  • لبخند کج
  • مشکلات تکلم و تلفظ برخی صداها
  • مشکل موقع جویدن غذا

درمان ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

بنابر نوع ناهنجاری و شدت آن ناهنجاری طول بازه درمان متغیر است. اما در حالت کلی زمانی که به آن اختصاص می دهند بین ٦ تا ١٨ ماه است.

در جلسات اول درمان ارتودنسی معمولا براکت گذاری انجام می شود. هر جلسه ممکن است بازه ای بین ٣٠ تا ٩٠ دقیقه طول بکشد.

پس از اجرای ارتودنسی باید به صورت مرتبط به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید تا روند درمانی کامل گردد.

در این مراجعات مداوم، پزشک روند درمان را چک می کند و اگر مشکلی به وجود آمده باشد رفع خواهد کرد.

منبع: https://www.karajdentists.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

بیماری چاقی و اضاقه وزن مفرط می تواند عوارض بسیاری داشته باشد. یکی از عوارض مهم این بیماری، بیماری دیابت نوع دو است. برخی از افراد بر این باورند که درمان دیابت نوع 2 با جراحی لاغری امکان پذیر است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مقوله درمان دیابت نوع 2 بیشتر آشنا شوید.

عمل برای درمان دیابت

افراد زیادی بر این باورند که عمل جراحی دیابت نوع دو وجود دارد اما باید بگوییم که این یک باور غلط در مورد درمان دیابت نوع 2 است. همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر دیابت شما به دلیل چاقی است می توانید با استفاده از عمل جراحی لاغری تا حد زیادی این بیماری را کنترل و از پیشروی آن جلوگیری کنید.

عمل جراحی لاغری چه فوایدی دارد؟

با انجام انواع جراحی های لاغری علاوه بر درمان چاقی بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی هم درمان می شوند. از جمله فواید عمل جراحی لاغری عبارتند از:

  • درمان تنبلی تخمدان؛
  • درمان فشار خون بالا؛
  • درمان بیماری های قلبی عروقی؛
  • درمانی برخی سرطان ها؛
  • درمان آپنه خواب؛
  • درمان آسم و سایر اختلالات تنفسی مرتبط با چاقی؛
  • درمان آرتروز؛
  • درمان کلسترول بالا؛
  • درمان رفلاکس معده؛
  • درمان بیماری کبد چرب؛
  • درمان استاز وریدی؛
  • درمان بی اختیاری ادرار؛
  • درمان دیابت نوع دو؛
  • و …؛

انواع دیابت

دیابت 2 نوع دارد که به شرخ زیر است.

  • دیابت نوع یک: این نوع بیماری در کودکان و نوجوانان دیده می شود. در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هورمون انسولین تولید نمی شود و باید دائما انسولین تزریق کنند. حدود ده درصد از کل دیابتی ها به این نوع از دیابت مبتلا هستند.
  • دیابت نوع دو: اکثر بیماران دیابتی به نوع دو این بیماری مبتلا هستند و بیشتر افراد بزرگسال را درگیر می کند. در این افراد هورمون انسولین به مقدار کم تولید می شود و از طرفی سلول های بدن نسبتا به دریافت انسولین مقاومت نشان می دهد. یکی از عوامل خطر دیابت نوع دو چاقی است و افراد چاق بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

منبع: https://www.jarahilaqari.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

عمل بینی فانتزی یکی از انواع روش های جراحی بینی است که تنها در مواردی خاص انجام می شود. این عمل زیبایی باید طبق درخواست بیمار انجام شود. باید گفت که افرادی که یک بینی غضروفی دارند بهترین گزینه برای عمل بینی فانتزی هستند.

عمل بینی با توجه به سلایق و معیارهای بیمار انجام می گیرد اما عمل بینی فانتزی طرفداران زیادی مخصوصا در بین بانوان دارد.

انتخاب بهترین جراح و مشاوره قبل از عمل نیز ضروری است زیرا بیمار باید از تمام جوانب جراحی آگاه باشد و انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتیجه جراحی بینی فانتزی پیدا کند.

بینی فانتزی چه شکلیه؟

در اولین سال هایی که هنوز عمل جراحی زیبایی بینی تا این حد فراگیر و پیشرفته نشده بود، بینی های عملی تفاوت فاحشی با مدل بینی طبیعی داشتند. ظرافت بیش از حد، نوک بینی سربالا، قوس زیاد تیغه بینی و پل بسیار باریک از جمله ویژگی های نتیجه عمل های جراحی بینی بود.

بینی عضو مرکزی صورت است و برقراری تناسب میان اجزای مختلف صورت را بر عهده دارد. به همین علت باید پیش از انتخاب مدل بینی ایده آل، به فرم صورت و مدل بینی توجه نمایید. مدل بینی فانتزی عروسکی برای هر فرم صورتی مناسب نیست و بهتر است پیش از هرگونه اقدامی، نسبت به نوع پوست و مدل بینی خود آگاهی یابید.

در جراحی بینی عروسکی به موارد ذیل دقت کنید:

  • فرد متقاضی برای عمل بینی فانتزی یا عروسکی نباید انتظار داشته باشد که بینی او بیش از حد کوچک شود چرا که ممکن است متناسب صورت او نباشد و در تنفس اختلال ایجاد کند.
  • افرادی که صورتی با اجزاء ظریف و کوچک دارند بینی عروسکی و فانتزی بیشتر با چهره آن ها تناسب ایجاد می کند.
  • افرادی که دارای بینی استخوانی هستند معمولا از این مدل بینی نتیجه مطلوبی را کسب می کنند اما کسانی که بینی گوشتی دارند به آن ها توصیه می شود از عمل بینی عروسکی صرف نظر کنند.
  • افرادی که متقاضی عمل بینی عروسکی هستند به این نکته توجه داشته باشند که باید با توجه به ساختار بینی شان انتظار معقولانه ای داشته باشند.
  • برای انجام عمل بینی فانتزی حتما به بهترین جراح بینی مراجعه کنید تا از نتیجه جراحی زیبایی بینی رضایت داشته باشید.

منبع: https://www.drmattab.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

خیلی از والدین از ما میپرسند که آیا راهی برای تشخیص زودهنگام مشکلات ارتودنسی کودکان مان وجود دارد؟ اگر کودک ما مشکلی در خصوص دندان هایش داشته باشد آیا میتوانیم آن را خیلی زودتر از آنکه دردسرساز شود شناسایی کرده و برطرف کنیم؟ جواب ما هم تقریبا همیشه بله است و پیشنهاد میکنیم که فرزندانتان را دست کم از سن 7 سالگی به مطب یک متخصص ارتودنسی خوب ببرید تا بعد از معاینه و ارزیابی دقیق مشکلات ارتودنسی کودکان را در صورت وجود شناسایی کرده و خیلی زود درمان کنید. به خاطر اهمیت این موضوع ما این مقاله را به مشکلات اساسی و شایع ارتودنسی در کودکان اختصاص داده ایم.

رایجترین مشکلات ارتودنسی کودکان کدامند؟

به طور کلی به نظر میرسد که 9 مشکل اساسی در خصوص عدم هماهنگی دندان ها و فک کودکان وجود دارد. از آنجا که شاید برخی از والدین هنوز کودکان خود را به متخصص ارتودنسی نشان  نداده اند، میتوانید ادامه مقاله را بخوانید و اگر فکر میکنید کودکتان با یکی از مشکلات ذکر شده مواجه هست حتما او را به نزد یک متخصص ارتودنسی خوب ببرید.

بیشتر بخوانید: از هزینه ایمپلنت دندان مطلع شوید.

اوربایت

اوربایت  دقیقا برعکس آندربایت است. یعنی فک بالا خیلی بیشتر از چند میلی متر جلوتر از فک پایین باشد. به نسبت آندربایت، اوربایت از شایعترین مشکلات ارتودنسی کودکان است و بیشتر دختربچه ها دیده میشود. درمان و اصلاح این مورد نیز مشابه آندربایت است.

بیشتر بدانید: قیمت ارتودنسی در سال 1401چقدر است؟

فاصله بین دندان ها

اگر به  دندان برخی از کودکان نگاه کرده باشید متوجه وجود فاصله بین آن ها میشوید.  این فاصله طبیعی نیست و در حالت عادی نباید بین دندان ها هیچ فاصله ای وجود داشته باشد. کوچک بودن دندان ها و یا بزرگ بودن فک میتواند بزرگترین علت وجود فاصله بین دندان ها باشد که با کمک متخصص ارتودنسی به راحتی برطرف میشود.

اورجت افزایش یافته

اورجت نوعی اوربایت دندان است که به صورت عرضی برای دندان های کودکان رخ میدهد این مشکل کاملا برعکس آندربایت کاهش یافته است یعنی دندان های فک بالا یکی از طرفین (چپ یا راست) روی دندان های فک پایین را از طرفین میگیرند.

منبع: https://www.karajortho.ir/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

خشکی دهان یکی از عارضه هایی است که امروزه بیشتر به گوش میرسد. برای درمان خشکی دهان در قدم اول باید آن را بشناسیم. خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که بزاق موجود در دهانتان برای مرطوب و تمیز نگه داشتن دهان کافی نباشد. بزاق دهان مزیت های زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • کاهش عفونت
  • کاهش باکتری‌های درون دهان

خشکی دهان یک بیماری خاد نیست و می توان گفت که زندگی افراد را به خطر نمی اندازد اما می تواند نشان از بیماری باشد.

فواید بزاق دهان

باید بدانید که بزاق دهان یک نقش اساسی در سلامتی انسان ها دارد. شاید برخی افراد فکر کننئ که بزاق دهان چندان نقش مهمی نداشته باشد و یا مهم نباشد اما گفتنی است که به وسیله آزمایش بزاق دهان می توان از وضعیت سلامتی شما خبر دار شد.

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

فواید بزاق برای سلامت دهان

بزاق به مرطوب نگه داشتن مخاط دهان و در نتیجه تسهیل تکلم و جویدن غذا را ممکن می‌سازد. بزاق برای چشیدن مزه‌ها مورد نیاز است و ما بدون بزاق نمی‌توانیم مزه‌ها را تشخیص دهیم. همچنین بزاق زبان را نرم و گلو را مرطوب می‌سازد و از خشک شدن گلو و دهان و زبان جلوگیری می‌کند که اگر گلو و دهان خشک شود انسان اذیت شده و به گلو آسیب می‌رسد.

فواید بزاق برای سلامت قلب

بزاق شامل همان پروتئینی است که در خون وجود دارد. وقتی مقدار خاصی از پروتئین واکنش دهنده c در خون افراد نشان دهنده بیماری‌های قلب است. در واقع بزاق دهان می‌تواند سالم بودن قلب را نشان دهد.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟

روش های درمان خشکی دهان

برای اینکه بتوانید خشکی دهان را درمان کنید پس از شناخت بیماری باید علل آن را پیدا کنید.

  • مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی و مشورت با پزشک و در صورت ممکن تغییر نوع داروی مصرفی و یا کاهش میزان مصرف
  • نوشیدن آب کافی در طول روز
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهانشویه
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل
  • ترک مصرف سیگار و توتون و تنباکو
  • جویدن آدامس و استفاده از آبنبات سفت و بدون قند
  • اجتناب از مصرف خوراکی‌های اسیدی و یا شیرین
  • تنفس از طریق بینی به جای دهان
  • استفاده از مرطوب کننده و نرم کننده لب برای پیشگیری و درمان ترک لب

منبع: https://www.karajdentists.ir/

  • رعنا عنابستانی