تغدیه

۹۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هر کسی در طول عمر خود با مشکلات متنوع سلامتی روبرو خواهد شد. برای هر کدام از این مشکلات، پزشکان متخصصی وجود دارد که می توانید مشکل خاص خود را به او بسپارید تا به درمان شما کمک کند. یکی از مشکلاتی که مردم زیادی با آن دست به گریبان هستند کمر درد است. هر کسی دست کم یک بار در طول زندگی خود درد کمر را تجربه کرده است. اگر شما هم دچار کمردرد می شوید و یا برخی مواقع گرفتار این درد می شوید، حتما این مقاله را بخوانید

علل اصلی کمر درد شما چیست؟ 

بروز درد در قسمت پشت و مخصوصا در بخش پایینی آن (یعنی کمر)، می تواند دلایل و علل زیادی داشته باشد. اما مشاهدات حاکی از آن است که رایج ترین علل بروز این درد عبارتند از:

وارد شدن آسیب خفیف تا شدید به سیستم عضلانی یا تاندون ها

بروز مشکل و وارد شدن ضربه به رباط ها یا لیگامان های کمر

و یا بیرون زدن دیسک های بین مهره ای که در اصطلاح پزشکی به آن هرنی دیسکال گفته می شود.

متخصص کمردرد : برای کمر درد باید چه دکتری بریم؟

به طور معمول پس از هر مشکلی مربوط به سلامتی بدن، اولین کسی که به او مراجعه خواهید کرد پزشک عمومی خواهد بود. اگر مشکل کمر درد شما خفیف و جزئی باشد، پزشک عمومی می تواند مداخله کند و با تجویز دارو مشکل شما را برطرف کند

متخصص مغز و اعصاب

همانطور که از نام این متخصص بر می آید، او در تشخیص و درمان مشکلات مربوط به مغز و اعصاب مرکزی و محیطی تخصص دارد. از آنجایی که طناب نخاعی بخشی از سیستم عصبی است و در طول ستون فقرات قرار گرفته است. اگر مشکل شما مربوط به نخاع باشد باید به یک متخصص مغزو اعصاب خوب مراجعه کنید. اگر مشکل مربوط به نخاع باشد، علایم آن می تواند به صورت درد کمر و یا درد اندام تحتانی همراه باشد.

متخصص طب ورزش

ورزشکاران بیشتر با چنین متخصصانی آشنا هستند. چنانچه حین داشتن فعالیت فیزیکی و یا انجام تمرینات ورزشی دچار آسیب دیدگی شده اید و کمرتان درد می کند، حتما به یکی از این متخصصان مراجعه کنید.

متخصص روماتولوژی

یکی از تخصص های این پزشک، تشخیص و درمان مشکلات مربوط به مفاصل بدن است. ستون فقرات نیز از تعداد زیادی مهره استخوانی و مفاصل کوچک تشکیل شده است. بنابراین اگر مشکل کمردرد شما مربوط به مفاصل ستون فقرات باشد باید به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

فیزیوتراپیست

در بسیاری از موارد ممکن است شما به تشخیص یک متخصص یا جراح ارتوپدی به یک فیزیوتراپ ارجاع داده شوید. فیزیوتراپیست به بازیابی عملکرد کمر شما و تسکین برخی از انواع درد ها کمک می‌ کند

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

ریزش ابرو به دلایل متعددی میتواند اتفاق بیافتد . ممکن است به علت تغییرات هورمونی ، بروز عفونتی در بدن ، مشکلات پوستی و یا اختلال در سیستم ایمنی بدن ، آسیبهای جسمی ، تنش های عصبی و ضربه های روحی رخ دهد . در میان اختلالات غذایی و کمبود ویتامین ها هم نقش مهمی ایفا می کند .

اختلالات تیروئیدی هم سبب ریزش ابرو میشوند . غده تیروئید فرایند متابولیسم را کنترل می کند و پر کاری و کم کاری آن می تواند در چند پروسه طبیعی از جمله رشد مو اختلال ایجاد کند . افزایش سن میتواند علت دیگری برای ریزش ابرو قلمداد شود . استفاده از داروهای خاصی مثل داروهای شیمی درمانی هم میتواند سبب ریزش موقتی ابرو شود .

کاشت ابرو با روش SUT

در روش کاشت ابرو SUT هیچ نیازی به بیهوشی و تیغ جراحی نیست و در پایان هم هیچ اثری از اسکار یا بریدگی مشاهده  نمی شود . کار توسط ابزار اتوماتیک و تحت نظارت جراح با تجربه انجام میشود . در این روش موهای ابرو با تراکم و زیبایی خاصی رشد می کنند بر خلاف روشهای دیگر به جلسات مکرر نیازی ندارد . این روش در مقایسه با روشهای دیگر تراکم موی سه برابری را نشان میدهد . از مزایای دیگر آن طبیعی بودن خط رویش ابرواست . رشد کاملا بدون دردی است .

کاشت ابرو به روش FUT

در روش کاشت ابرو fut ، موهایی از قسمتهایی با تراکم بیشتر مثل پشت سر برداشته  میشود . اینکار به این منظور انجام میشود تا نتیجه ی کار به شکل مطلوبی محقق شود از انجاییکه ساختار چهره ی هر فرد منحصر به فرد است انتخاب متخصص با تجربه برای انجام این عمل بسیار مهم  است . در ابتدا بررسیهای اولیه روی موهای پشت سر صورت میگیرد و گرافتهای مورد نیاز برداشته  میشود . سابقه ی بیمار باید بررسی شود برای مثال از افراد سیگاری خواسته میشود مدتی سیگار مصرف نکنند .از انجاییکه چند دارو مثل اسپرین و یا داروی ضد التهابی باید تجویز شود واکنشهای آلرژیکی بیمار بررسی میشود .

کاشت ابرو به روش FUE

روش کاشت ابرو fue را میتوان برای تمام سنین استفاده کرد تا حدودی مشابه روش FUT است به این صورت که موهایی از قسمتهای پشت سر برداشته  میشود . معمولا بدون درد و اثر اسکار جراحی است . در این روش با استفاده از ابزار بسیار ظریفی فولیکولهای مو برداشته میشود تا ظاهر طبیعی آن بعد از کاشت حفظ شود  . یک متخصص کاشت مو خوب این کار را طی دو جلسه  انجام میدهد تا بهترین تراکم مو حاصل شود.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

آموزش استفاده از دستشویی به نوزاد چیست؟ 

آموزش استفاده از دستشویی به نوزاد ان، که “ارتباط تخلیه” یا “بهداشت طبیعی نوزاد” نیز نامیده می شود، عمل آشنا کردن کودکتان با توالت یا صندلی دستشویی در سن خیلی کم معمولا برایکودک چهار ماهه و یا کودک پنج ماهه است.

 

بعضی از والدین که اینکار را انجام می دهند، هرگاه ادرار یا مدفوعی را پیش بینی کنند، با دوان دوان رساندن کودکشان به نزدیک ترین حمام، کاملا از پوشک جلوگیری می کنند. بقیه دائم پوشک عوض می کنند. در این گونه موارد معمولا یک کودک هجده ماهه دانش اموخته شده است – که این، یعنی ا ومی داند چه موقع از توالت استفاده کند و با موفقیت خود را به آنجا برساند.

 

در مقابل، تحقیقات نشان می دهد کودک معمولی پسر، در ایالات متحده در ۳۹ هفتگی و دختر معمولی در ۳۵ هفتگی، می توانند به طرز قابل اعتمادی خشک بمانند و از حمام استفاده کنند.

 

با اینکه معنی آموزش دستشویی کردن به یک نوزاد کوچک برای بسیاری از والدین غیر عادی به نظر می رسد، مفهوم جدیدی نیست. پیش از سال ۱۹۵۰، بیشتر کودکان در امریکا در سن ۱۸ ماهگی آموزش دستشویی رفتن دیده بودند. و امروزه، بیشتر کودکانِ آفریقایی، آسیایی و اروپایی، قبل از تولدِ دو سالگی خود آموزش دیده اند.

 

پس چرا کودکان امریکایی و والدینشان، اینقدر به پوشک هایشان وابستگی دارند؟ بسیاری فکر می کنند، که بخشی از این موضوع، به اندازه اختراع پوشک های یکبار مصرف، به تغییر عقیده متخصصان درباره آموزش استفاده از دستشویی مربوط است.

 

در دهه ۱۹۵۰، متخصص کودک، بنجامین اسپاک و دیگر متخصصان توصیه رویکرد ساده تری برای آموزش توالت رفتن را آغاز کردند. پس از آن در دهه ۱۹۶۰، حتی متخصص کودک و کارشناس والدین، تی. بری برازلتون، راه حل ملایم تر و “کودک- محور”تری توصیه می کند: او والدین را تشویق می کند، به کودکانشان اجازه دهند، زمان ترک کردن پوشک را خودشان انتخاب کنند.

 

نظریه برازلتون، تقریبا همزمان با پوشک های یکبار مصرف، که برای کودکان راحتتر به نظر می رسیدند و سرو کار داشتن با آنها برای والدین راحتتر است، مشهور شد. با این پیش زمینه، بالا رفتن متوسط سن آموزش توالت رفتن،تعجب آور نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشد کودک یک ماهه تا کودک یک ساله می توانید به وبسایت بهداشت و سلامت  نسخه مراجعه کنید..

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

بای پس روده یک عمل جراحی است که به منظور کاهش وزن دائمی در ۲ مرحله انجام می‌شود. این عمل در واقع ترکیبی از دو عمل لاغری دیگر است و به آن دئودنال سوئیچ نیز گفته میشود. دئودنال سوئیچ یکی از پیچیده‌ترین پروسه های جراحی-درمانی در پزشکی است که در آن هم حجم معده و هم جذب مواد غذایی کاهش میابد. این عمل جراحی در مقایسه با انواع دیگر جراحی‌های لاغری(عمل اسلیو معده و عمل ساسی معده و...) نیازمند مدت زمان بیشتری برای ریکاوری است. زمان این عمل جراحی لاغری می‌تواند بین ۳ تا ۴ ساعت باشد. و زمان بازیابی و طول دوره نقاهت جراحی بای پس روده نیز براساس سلامت کلی فرد و شرایط دیگر متفاوت است. علاوه بر این، هرچقدر عمل بیشتر طول بکشد ممکن است مدت زمان بازیابی نیز بیشتر شود.

دوره نقاهت جراحی بای پس روده دئودنال سوئیچ به سلامت کلی بیمار و پیچیدگی هایی بستگی دارد که ممکن است در طول دوره نقاهت توسط بیمار تجربه شود.

اگر عمل بای پس به صورت باز صورت گرفته باشد، طول مدت ریکاوری افزایش میابد و ۴ تا ۶ هفته برای بهبودی کامل نیاز است.

بیمارانی که در مدت زمان طولانی عمل شده اند معمولا بین ۳ تا ۴هفته میتوانند به زندگی عادی برگردند.

و بیمارانی که تحت عمل لاپاراسکوپی دئودنال سوئیچ را انجام داده اند طی فقط ۱ تا ۲ هفته میتوانند به بهبودی دست پیدا کنند

حتی بعد از مدت زمان های ذکر شده در بالا، بهبودی مداوم و طولانی مدت تنها زمانی بدست می آید که در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرده و پایبند رژیم غذایی سالم باشید.

نتایج

در حالی که نتایج نهایی در هر بیمار متفاوت است، میزان موفقیت کلی عمل جراحی دئودنال سوئیچ بسیار خوب است. براساس نتایج مطالعات اخیر، به طور متوسط، بیمارانی که از دستورالعمل‌های تعیین‌شده پیروی می‌کنند و نقش فعالی در بهبود خود دارند، در طول سال اول پس از عمل جراحی بای پس روده حدود ۶۰ درصد، و در طول سال دوم نیز نزدیک ۷۵ تا ۸۰ درصد از اضافه وزن خود را از دست می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با یک متخصص جراحی لاغری مشورت کنید.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

ترکیبات شیمیایی موجود در بعضی از مواد غذایی حاصل از بافت های گیاهی ، فراتر از آفت کش هایی هستند که به ذهن خطور می کنند. سولانین در سیب زمینی سبز و آمیگدالین در هسته زردآلو و هلو از دسته سمومی هستند که به طور طبیعی تولید می شوند.

اسیدهای آلی مانند اسید سیتریک در میوه های خانواده مرکبات و اسید بنزوئیک در محصولات خانواده توت، نگهدارنده های طبیعی موثری هستند.

کافئین، ماده شیمیایی تلخ استخراج شده از دانه قهوه و مغز کولا است که حواس را تحریک می کند. رنگدانه های گیاهی نیز مواد شیمیایی هستند.

رنگدانه ای مانند کلروفیل، رنگ کاهو را سبز و لیکوپن ، گوجه را قرمز می کند و آنتوسیانین باعث بنفش شدن رنگ انگور می شود.

دویست ترکیب شیمیایی مختلف در طعم آب پرتقال شرکت می کنند . ویتامین های «آ» و «ث» ترکیبات مغذی مهمی هستند که در میوه ها و سبزی ها وجود دارند.

دانه های غلات تأمین کننده کربوهیدرات بوده و سویا و بادام زمینی منابع مهمی از پروتئین و روغن هستند.

پاپائین یک آنزیم است که از پاپایا استخراج می شود و به عنوان ترد کننده طبیعی گوشت مورد استفاده قرار می گیرد.

فراوان ترین ماده شیمیایی در بافت های گیاهی : 

در این میان آب فراوان ترین ماده شیمیایی تشکیل دهنده بافت گیاهان بوده که به عنوان مثال بیش از ۹۹ درصد حجم کاهو و خیار را تشکیل میدهد.

همه قسمت های گیاه مصرف نمی شوند اما بخش های گیاهی خام، قسمتهای فرآوری شده یا اجزای مشتق شده از بخش های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

محصولات چیده شده از گیاهان مانند میوه ها، سبزیها، دانه ها و دانه های روغنی بافت های زنده هستند. بنابراین این بافت ها در معرض تغییرات بیوشیمیایی و شیمیایی ناشی از فعالیت های متابولیکی انجام شده توسط آنزیم ها قرار می گیرند.

تفاوت های ژنتیکی میان گونه ها (گندم در مقایسه با چاودار) یا واریته ها (سیب های قرمز در مقایسه با سیب های گالا) نیز بر این تغییرات مؤثرند.

گروهی از واکنش های متابولیکی پیچیده برای تولید ترکیبات زیر اتفاق می افتند:

  • رنگدانه ها برای ایجاد رنگ در میوه
  • ترکیبات فرار برای ایجاد ترکیبات عطر و طعمی
  • تبدیل نشاسته به شکر برای ایجاد شیرینی
  • شکسته شدن دیواره های سلولی برای ایجاد بافت نرم
  • تولید ویتامین های مهم
  • تولید بسیاری از ترکیبات دیگر

از دیگر اتفاقات مهم فیزیولوژیکی، جدا شدن اندام از گیاه مادری است. پیام های شیمیایی که از اندام گیاهی جدا شده صادر می شود، به خصوص تولید گاز اتیلن، منجر به تغییرات مهمی در فعالیتهای آنزیمی می شود که برخی از واکنش های شیمیایی را به همراه خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر مواد شیمیایی غذایی مثل شیرین کنده ها(آسپارتام ،سوکرالوز) ، اسید های آلی و.....می توانید به سایت جهان شیمی مراجعه کنید.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

کیش طلا به دلیل اهمیت انتخاب و خرید دستبند طلا زنانه جدید قصد دارد تا در این مقاله به طور ویژه به مخاطبان و کاربران خود تنها با چند نکته کمک کند تا برای موقعیت های مختلف یک دستبند خوب و برازنده انتخاب و خریداری کنند.

اگر میخواهید تنها در مهمانی ها از دستبند استفاده کنید 

بیشتر خانم ها اجتماعی هستند و عاشق حضور در دور همی ها و مهمانی ها. برای یک خانم خوش سلیقه فرقی نمیکند که در خانه خود باشد یا در یک مهمانی، در هر صورت میخواهد همواره خوش سلیقه باشد و بدرخشد. اما از آنجا که مهمانی ها همیشگی نیستند خانم ها ترجیح میدهند هنگام حضور در هر مهمانی بهترین خود را نشان دهند. یکی از مواردی که خانم ها در مراسمات استفاده میکنند دستبند طلا است زیرا در مهمانی ها بسیار به چشم می آیند

اگر قرار عاشقانه پیش رو دارید 

خانم ها در هر موقعیتی که بخواهند کم کاری کنند این یک موقعیت خاص و ویژه را حتما سنگ تمام میگذارند. از آنجایی که قرارهای عاشقانه قرار است که به خاطرات زیبای شما مبدل شود هرچه بهتر لباس بپوشید و جواهرات خود را با آن ها ست کنید خاطرات بهتری در ذهن شما، همسر و یا شریک زندگیتان نقش خواهد بست. اگر قصد خرید دستبند طلا زنانه جدید برای قرار های عاشقانه دارید به چند نکته ساده زیر توجه کنید:

تا میتوانید دستبند شیک و مدرن انتخاب کنید. اگر از طلای خالص استفاده کنید بهتر است هرچند که ترکب طلا و چرم نیز عالی است و بسیار تاثیر گذار. طوری دستبند را انتخاب کنید که خصوصیات و استایل ظاهری شما را درخشان تر و برجسته تر نشان دهد.

برعکس توصیه های ذکر شده برای خرید دستبند طلا جهت استفاده روزانه یا محل کار که گفتیم بهتر است در ساده ترین حالت ممکن باشند، در این مورد تا میتوانید دستبند را مجلل و زیبا انتخاب کنید. اگر سنگ و یا ریزه کاری های زیادی داشت که نور علی نور است. خرید دستبندی که سنگ قیمتی و درخشان دارد شما را در پیش چشمان همسر و عشقتان زیباتر نشان میدهد.

مناسبت های فوق العاده خاص و ویژه

معمولا مناسبت های خاص همیشگی نیستند و شاید سالی یک و نهایتا دوبار فرصت پیش بیاید تا در این مراسمات و مناسبت ها شرکت کنید. از آنجا که این مراسمات کم پیش می آید بنابراین باید سنگ تمام بگذارید و در بهترین حالت ممکن خود باشید. ا

از کجا دستبند طلا زنانه جدید بخرم؟

کیش طلا مفتخر است که در فروشگاه اینترنتی خود انوع  و اقسام محصولات و قطعات طلا (سرویس طلا، گردنبند طلا، انشگتز طلا و...) را با کمترین اجرت طلا ممکن(طلای ارزان) و با تنوع زیادی به فروش برساند. یکی از محصولات ویژه ما دستبند طلا است. چنانچه مایل هستید میتوانید برای خرید طلا  به فروشگاه ما مراجعه کنید و در میان تعداد زیادی از محصولات به دلخواه خود یکی را انتخاب کرده و تنها با یک کلیک اقدام به خرید آن کنید تا در اولین فرصت ممکن دستبند مورد علاقه شما را به درب منزلتان ارسال خواهیم کرد

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

برخی از پزشکان می‌توانند در تشخیص و درمان بی خوابی به شما کمک کند. بسته به مدت زمان بروز و نشانه های بیخوابی شما، پزشک عمومی میتواند شما را به یک متخصص بیخوابی ارجاع دهد. به عنوان مثال، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص مغز و اعصاب، روانشناس، روانپزشک یا متخصص طب جایگزین ارجاع دهد.

پزشک عمومی 

 افراد پس از اینکه متوجه علایم بی خوابی خود شوند، اغلب به یک پزشک عمومی یا پزشک خانواده مراجعه می‌کنند. این پزشکان ممکن است استراتژی های ساده ای برای کمک به بهبود خواب، به بیماران ارائه دهند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به بیمار توصیه کنند که در عادات روزانه یا شیوه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند

متخصص اطفال

 اگر فکر می کنید فرزند شما بی خوابی دارد، با پزشک متخصص اطفال ملاقات کنید. متخصص اطفال میتواند در نقش یک متخصص خواب ظاهر شود و با ارزیابی های خود به مدیریت شرایط کودک بپردازد. پزشک متخصص اطفال پزشکی است که آموزش های بیشتری در زمینه درمان کودکان دیده است. آن ها می توانند به تشخیص و ارائه یک راه حل درمانی مناسب برای کودک کمک کنند.

متخصص پزشکی خواب یا طب خواب

 برد متخصصان پزشکی آمریکا (ABMS) گواهینامه های تخصصی در زمینه های مختلف، از جمله داروهای خواب، ارائه می دهد. بسیاری از انواع پزشکان، از جمله پزشکان مراقبت های اولیه، متخصص اطفال، و متخصصان مغز و اعصاب می توانند به عنوان متخصص خواب تأیید شوند. متخصصان پزشکی خواب در تشخیص و مدیریت شرایط مربوط به خواب، بسیار ماهر هستند. اگر پزشک عمومی شما در پزشکی خواب گواهینامه نداشته باشد، شما را به یک پزشک دیگر ارجاع می‌دهد.

متخصص مغز و اعصاب

 همچنین ممکن است شما به یک متخصص مغز و اعصاب خوب  ارجاع داده شوید. متخصص مغز و اعصاب یک دکتر است که آموزش های جامعی را در زمینه اختلالات سیستم عصبی دیده است. عدم تعادل در شرایط مغز شما، می تواند علائم منفی بسیاری از جمله بی خوابی ایجاد کند. متخصصین مغز و اعصاب همچنین سندرم پای بیقراری که علت شایع بی خوابی است را درمان می کنند.

انشناس یا روانپزشک

 روانشناسان و روانپزشکان می توانند به درمان برخی از انواع بی خوابی کمک کنند.  روانشناس یک متخصص روحی و روانی است که رفتار و فرآیندهای ذهنی را مطالعه کرده است. روانپزشک یک پزشک است که متخصص در تشخیص و درمان اختلالات روانی است. روانپزشک می تواند داروهایی تجویز کند، در حالی که یک روانشناس نمی تواند چنین کاری انجام دهد.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

دو روش که برای غلبه بر مشکل ریزش مو در مردان به کار برده می شود درمان های داخلی و درمان های خارجی می باشند.در شیوه درمان داخلی برای ریزش مو با الگوی مردانه تولید دی هیدروتستوسترون یعنی هورمون مردانه ای کنترل می شود که فولیکول های مو افراد مستعد ریزش مو به لحاظ ژنتیکی را ضعیف می کند

مزوتراپی 

مزوتراپی  یک روش غیرتهاجمی آرایشی است  که در آن نیازی به جراحی برای ترمیم مو نیست. در این روش درمانی با کمک ریز تزریق هایی بافت پوست در زیر لایه اپیدرم هدف قرار می گیرد و لایه ی مزودرم را که با عمق نزدیک یک میلی متر در زیر لایه سطحی پوست است تحریک به بازسازی و ترمیم موی طبیعی انسان می کند.برای ترمیم ریزش مو محلول مزوتراپی که حاوی ترکیب خاصی از برخی مواد شیمیایی ، مواد معدنی، آمینواسیدها، ویتامین ها، اسیدهای هسته ای و کوآنزیم ها است، با دوزهایی که مناسب با نیاز خاص بیمار تنظیم شده است به پوست سر تزریق می شود.

لیزرتراپی

یکی از راه های موثر تقویتی برای تقویت مو لیزر تراپی یا همان لیزر سرد است که نوعی لیزر با انرژی نوری تولید شده می باشد.نور استفاده شده در لیزر تراپی مادون قرمز است.

دستگاهی که در لیزر تراپی استفاده می شود اثر گرمایش ندارد و بنابراین هیچ یک از آسیب های مربوط به سوختگی پوست با لیزر در بیمار ایجاد نمی شود.این روش با سطح انرژی و جریان کم همراه با اثربخشی بالا صورت می گیرد و جراحی در آن انجام نخواهد شد.

کاشت مو

کاشت مو عملی جراحی است که در آن فولیکول های مو از بخش های دیگر به بخش کم پشت و یا طاس پیوند زده می شود.کاشت مو عمدتا توسط یک متخصص کاشت مو خوب برای درمان طاسی با الگوی مردانه انجام می شود.

کاشت مو امروزه با چند روش انجام می شود که اغلب آن ها بسیار مطمین هستند و تا به حال نیز نتایج خوبی دیده شده است و اکثر بیماران از انجام آن رضایت داشته اند.کاشت مو سن خاصی دارد و معمولا در سنین زیر بیست و سه سال انجام این عمل توصیه نمی شود و اغلب صورت نمی گیرد.

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

برای انتخاب نخستین غذاهای کودک می توانید از میوه ها یا سبزیجات خرد و پخته شده مانند هویج وحشی، سیب زمینی، سیب زمینی هندی، سیب زمینی شیرین، هویج، سیب یا گلابی استفاده کنید که البته همه را پس از پختن باید به خوبی سرد کرده باشید.

در کنار غذاهای کمکی شیر مادر یا شیر خشک نوزاد را نیز ادامه دهید. ولی تا قبل از یک سالگی کودک، از دادن شیر کامل گاو به او خودداری کنید.

غذاهای انگشتی 

غذاهای انگشتی به غذاهایی گفته می شود که به اندازه ای تکه شده اند که کودک بتواند آنها را در مشت خود نگه دارد و اندکی از دستش بیرون بماند.

اگر هر تکه غذا به اندازه انگشتان خودتان باشد مناسب است. با کمک این غذاها کودک می آموزد چگونه غذا را بجود و قورت دهد.

غذاهای بعدی

وقتی کودک به غذاهای بالا عادت کرد می توانید گوشت، مرغ و ماهی کاملا پخته و له شده، پاستا، سوپ، عدس، برنج و تخم مرغ کاملا پخته یا خمیر شده را به او بدهید.

فنجان ها

شما می توانید به کودک شش ماهه یک فنجان بدهید تا همراه وعده ها چند جرعه آب نیز بنوشد. استفاده از فنجان های بدون درب با دهان های گشادتر بهتر است و به کودک یاد میدهد که چطور آب بنوشد و برای دندان های او نیز مفید است

تغذیه کودک از ۸ یا ۹ ماهگی

کودک هشت ماهه و یا کودک نه ماهه به تدریج به مصرف سه وعده غذا در روز تمایل نشان می دهد.

رژیم غذایی کودک باید مخلوطی از موارد زیر باشد:

  • میوه ها و سبزیجات
  • نان
  • برنج
  • پاستا
  • سیب زمینی و دیگر غذاهای نشاسته ای
  • گوشت
  • ماهی
  • تخم مرغ و دیگر غذاهای پروتئینی غیر لبنی
  • شیر و لبنیات

تغذیه کودک از ۱۲ ماهگی

کودک یک ساله در این زمان سه وعده غذا می خورد. در کنار این سه وعده شیر مادر یا شیر گاو به همراه میان وعده های سالمی مانند میوه ها، سبزیجات، نان تست یا کیک های برنجی را نیز می توان به رژیم غذایی کودک اضافه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشد و سلامت کودک یک ماهه تا یک ساله می توانید به وبسایت بهداشت و سلامت نسخه مراجعه کنید.

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

شاخص توده بدنی ملاک و معیار بسیار خوبی برای برخی مقاصد در پزشکی است. سال ها است که هر متخصص جراحی لاغری از این فاکتور برای مشخص کردن بهترین کاندید عمل جراحی لاغری استفاده میکنند

BMI  یا شاخص توده بدنی چیست؟ 

به محاسبه میزان بافت و توده چربی بدن افراد بر اساس ۳ فاکتور مهم قد، وزن و جنسیت bmi یا شاخص توده بدنی گفته میشود. یکی از مهمترین ملاک های ما برای گزینش شما به عنوان یک کاندید عمل جراحی لاغری همین bmi است

کلاس بندی چاقی با کمک BMI

هرچقدر که BMI پایینتر از حد نرمال یا بیشتر از آن باشد نشان دهنده ضعیف بودن بدن شخص است. و به نوعی اعلان قرمزی است که به ما میگوید بدن در حال دور شدن از محدوده سالم است یا سلامتی شما میتواند به خطر بی افتد. ما با کمک محاسبه شاخص توده بدنی میتوانیم افراد را در دسته بندی های مختلف چاق و لاغر و نرمال و سالم قرار دهیم. از طرفی میتوانیم میزان چاقی یا کلاس آن را نیز مشخص کنیم. برای مثال شاخص های توده بدنی زیر میتوانند در ۴ دسته یا کلاس چاقی مختلف قرار بگیرند:

  • ۳۰ تا ۳۴.۹ – چاقی درجه یک (کم خطر)
  • ۳۵ تا ۳۹.۹ – چاقی کلاس ۲ (با خطر متوسط)
  • بیش از ۴۰ سال – چاقی کلاس ۳ (پرخطر)
  • بیماران با BMI بالای ۴۰ بیشترین خطر ابتلا به عوارض و مرگ و میر را دارند و به عنوان چاقی شدید بالینی یا چاقی مرحله ۴ طبقه بندی می شوند.

بهترین عمل جراحی لاغری برای کسانی که BMI کم دارند چیست؟

مراکز معتبر جهانی بر این باورند بهترین عمل جراحی لاغری برای کسانی که BMI یا شاخص توده بدنیشان مابین ۳۰ تا ۳۵ است عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده ، عمل ساسی معده و عمل باندینگ معده است. در همین زمینه روی کسانی که عدد محاسبه BMI آن هابین ۳۰ تا ۳۵ بود و عمل لاغری انجام داده اند صورت گرفته که نتایج آن به این شکل بوده:

یک مطالعه ۵ ساله روی ۵۴۱ بیمار که محاسبه شاخص توده بدنی آن ها بین ۳۰ تا ۳۵ بود و تجربه عمل اسلیو با روش لاپاراسکوی را داشتند صورت گرفت. این مطالعه نتایج نسبتا جالبی داشت و مشخص شد اسلیو برای این افراد موثر واقع شده و برایشان مفید بوده است.

 

  • رعنا عنابستانی