تغدیه

۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ممکن است برخی از دندانپزشکان عمومی در مطب یا کلینیک خود درباره انجام درمان ارتودنسی نامرئی به شیوه جدید تبلیغاتی انجام دهند. و بله دندانپزشکان عمومی نیز می توانند این درمان جدید را انجام دهند اما حقیقتا آن ها واجد شرایط انجام هیچ یک از درمان های ارتودنسی نیستند. آن ها آموزش های لازم را نگذرانده اند و تخصصی در این زمینه ندارند. بنابراین بهتر است برای انجام هر نوع درمان ارتودنسی (چه ابتدایی و چه تخصصی) تنها به یک ارتودنیست یا متخصص ارتودنسی دندان مراجعه شود.

متخصصان ارتودنسی نه تنها دوره عمومی دندانپزشکی که بین ۶ تا ۷ سال است را گذرانده اند بلکه به ۳ تا ۴ سال دیگر به صورت تخصصی ارتودنسی دندان را می آموزند. بنابراین این ها هستند که واجد شرایط انجام درمان های ارتودنسی هستند نه دندانپزشکان دیگر.

چطور یک دکتر ارتودنسی برای شروع درمان ارتودنسی نامرئی پیدا کنیم؟

از آنجا که ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف یا همان پلاک های متحرک به شدت مورد استقبال افرادیست که نیازمند درمان های ارتودنسی هستند، و تبلیغات زیادی نیز پیرامون آن انجام می شود، مهم است که بتوانید یک دکتر ارتودنسی خوب جهت انجام این درمان پیدا کنید.

برخی از مهم ترین نکاتی که حین پیدا کردن این متخصص می توانید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

· حتما دندانپزشک باید دارای تخصص ارتودنسی باشد

· تجربه درمان ارتودنسی نامرئی بسیار مهم است. سعی کنید متخصصان باتجربه تر را انتخاب کنید

· اگر متخصص در کلینیک یا مطب خود ۰ تا ۱۰۰ ساخت الاینرها را انجام می دهد به او اعتماد کنید زیرا بیشتر متخصصان سفارش ساخت پلاک ها را به لابراتوارهای بی کیفیت تحویل می دهند

· محیط مطب دکتر و پرسنل او را چک کنید

· از تجارب افرادی که ارتودنسی نامرئی انجام داده اند استفاده کنید و درباره انتخاب متخصص از آن ها سوال بپرسید

· از دانشکده های دندانپزشکی پرس و جو کنید.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

حتماً از خود می پرسید که چه چیزی در این رژیم سخت است. رژیم کانادایی قوانین سختگیرانه ای دارد که آنها را در این بخش عنوان می کنیم.

تنها سه وعده غذایی در روز، ترجیحا در ساعت معین می توانید داشته باشید. صبحانه باید قبل از ساعت ۹ صبح، ناهار بین ۱۲ تا ۱۴ بعد از ظهر و شام بین ساعت ۱۵ تا ۱۸ باشد.

هر یک از ۱۳ روز رژیم غذایی دقیقاً دارای وعده های غذایی و مقادیری است که نباید از آنها تخطی کنید.

باید روزانه ۲ لیتر آب بنوشید.

عدم استفاده از نمک و ادویه

در هیچ یک از وعده ها حق تقلب و انحراف از برنامه غذایی را ندارید.

هر چقدر هم گرسنه باشید، مجاز به خوردن تنقلات یا میان وعده نیستید. حتی جویدن آدامس هم مجاز نیست.

مصرف الکل در این برنامه ممنوع است. اگر تسلیم وسوسه شدید، رژیم را کنار بگذارید.

نتایج تضمین شده نیست و فقط بعد از ۳ ماه می توانید دوباره برنامه را امتحان کنید.

رژیم غذایی ۱۳ روز طول می کشد. نه یک روز بیشتر، نه یک روز کمتر.

قبل از سپری شدن دوره دو ساله نباید رژیم را تکرار کنید.

این رژیم برای کودکان، نوجوانان، زنان باردار، مادران شیرده مناسب نیست. بلکه فقط برای افراد کاملا سالم که دارای اضافه وزن هستند در نظر گرفته شده است.

هیچ یک از این موارد تا زمانی که به منوی رژیم کانادایی با جزئیات نگاه نکنید وحشتناک نیستند . برنامه غذایی کانادایی شامل تعداد و مقدار بسیار محدودی از مواد غذایی است.

اگر در طول رژیم غذایی گرسنه شوید، تنها راه گریز نوشیدن یک لیوان آب است. به ظاهر ۳ وعده غذایی بدون میان وعده و تنقلات دارید. اما در واقع، اغلب اوقات اولین وعده غذایی روز اصلا یک وعده غذایی نیست. بیشتر صبحانه های شما یک فنجان قهوه یا چای و یک حبه قند خواهد بود. وعده های دیگر هم بسیار ضعیف اند و نمی توانند صبحانه را برای شما جبران کنند.

منبع : https://www.sira.fit/

 

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

به طور کلی ما نمی توانیم بگوییم کدام روش ارتودنسی بهتر است و کدامیک کارآمد. زیر همه چیز به مشکل شخص بر میگردد. اما اگر بخواهیم بر اساس نوع مشکل و سن و سال بگوییم کدام یک روش برای شما بهتر است اینگونه عنوان می کنیم:

اگر شما شخصی هستید که مشکل نامرتبی دندان ها یا ناترازی دندان هایتان جزئی تا متوسط است ارتودنسی نامرئی گزینه ایده آلی برای شما است

اما اگر شما شخصی با مشکل ارتودنسی متوسط تا شدید هستید بهتر است ارتودنسی ثابت را امتحان کنید زیرا درمان های نامرئی چندان دردی از شما دوا نخواهند کرد.

کدامیک از این دو نوع ارتودنسی در پوسیدگی دندان نقش دارند؟

چند دهه گذشته ما چیزی به نام ارتودنسی نامرئی نداشتیم. متخصصان تنها با سیستم سنتی بریس دندان که شامل همان سیم و براکت بود دندان ها را مرتب می کردند. و از دیرباز همیشه تمیز کردن دندان ها با وجود سیم و براکت و سایر اجزای دست و پا گیر ارتودنسی دشوار بود.

احتمال پوسیدگی در درمان های ثابت وجود دارد

افراد اگر به صورت معمول در طی 2 دقیقه دندان هایشان را به خوبی مسواک می زدند اما با وجود ارتودنسی ثابت این زمان به دست کم 10 دقیقه افزایش میافت و همچنان به همین شکل است. در این بین افرادی که صبر و حوصله کافی نداشتند متاسفانه به طور دقیق تمام بخش های دندان ها را مسواک نمی زدند و (همچنان نمی زنند). به همین جهت در برخی افراد که ارتودنسی ثابت دارند و وقت کافی برای تمیز کردن دندان ها اختصاص نمی دهند احتمال پوسیدگی دندان در طول درمان وجود دارد.

احتمال پوسیدگی دندان با ارتودنسی نامرئی صفر است

این در حالی است که در ارتودنسی نامرئی در صورتی که همان 2 دقیقه مسواک زده شود احتمال پوسیدگی دندان صفر است. بنابراین با ارتودنسی ثابت احتمال پوسیدگی دندان می تواند وجود داشته باشد اما با ارتودنسی نامرئی چنین چیزی کمتر محتمل است.

هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر است یا ثابت؟

از نظر هزینه درمان های ثابت گران تر هستند. اگر بخواهید برای مرتب شدن دندان هایتان از براکت، سیم و سایر اجزای ثابت استفاده کنید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید زیرا در این مواقع احتمالا مشکل شما شدید است، زحمت متخصص ارتودنسی بیشتر می شود و از همه مهمتر اینکه دوره درمان طولانی است. ب

از طرف دیگر هزینه ارتودنسی نامرئی می تواند کم باشد. اول به این خاطر که عموما مشکلات خفیف تا متوسط با این روش درمان می شوند، ثانیا نیاز کمتری به مراجعات دانپزشکی هست و در نهایت ذات این نوع ارتودنسی کوتاه مدت بودن آن است. و مطابق با یک قاعده نانوشته، هر زمان که طول دوره درمان کمتر باشد هزینه ارتودنسی نیز کمتر است. با این تفاسیر هزینه ارتودنسی نامرئی می تواند کمتر از هزینه ارتودنسی ثابت باشد.

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

ایمن و سالم بودن رژیم شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از چنین رژیمی شما می توانید شیر مغذی برای کودک خود تولید کنید. و این یعنی کاهش کالری مصرفی همیشه گزینه ایمنی نیست. با اینحال، با رعایت نکات زیر می توانید بدون اختلال در شیردهی وزن کم کنید.

۱.     کربوهیدرات کمتری مصرف کنید

محدود کردن میزان کربوهیدرات مصرفی باعث لاغری سریع در دوران شیردهی می شود. اما باید با مصرف پروتئین، میوه و سبزیجات جای خالی آن را پر کنید. بر روی حداقل ۱۸۰۰ کالری در روز تمرکز داشته باشید و قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی، حتما حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۲.     آب کافی بنوشید

تا زمانی که کودک را شیر می دهید، بدنتان باید هیدراته بوده و آب کافی داشته باشد. هر روز حداقل ۹ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب و مایعات سالم به بدن کمک می کند حتی وزن آب اضافی بدن را دفع نماید. خوردن نوشیدنی های شیرین اثر مثبتی بر رژیم شیردهی شما ندارد زیرا این نوشیدنی ها سرشار از کالری هستند.

۳.     نرمش کنید

زمانی که پزشکتان صلاح دید که می توانید ورزش کنید، فعالیت های ورزشی آرام و آهسته را از سر بگیرید. ورزش های مناسب بعد از زایمان مثل یوگا و پیاده روی به همراه کودک را انجام دهید. با ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش در روز می توانید شروع کنید. در هفته تا ۱۵۰ دقیقه ورزش ملایم داشته باشید.

۴.     وعده های غذایی منظم داشته باشید

در طول رژیم شیردهی هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید. حذف وعده های غذایی باعث کند شدن سوخت و ساز بدن و کاهش انرژی می شود. در این صورت، لاغری تان به تعویق می افتد و انرژی کافی برای مراقبت از کودک نخواهید داشت. حتی اگر وقت کافی برای خوردن غذا ندارید، در طول روز از خوردن میان وعده های کوچک و سالم مثل میوه غافل نشوید تا کالری از دست رفته در شیردهی به نوزاد جایگزین شود.

۵.     از گرفتن رژیم لاغری سریع بپرهیزید

اگرچه برای لاغری در شیردهی می توان تغییرات سالمی را در برنامه غذایی ایجاد کرد اما نباید به رژیم های لاغری سریع متوسل شد. رژیم های غذایی که مصرف کالری را به شدت محدود کرده و وعده لاغری بسیار سریع را می دهند برای دوران شیردهی اصلا و ابدا توصیه نمی شوند. رژیمی را برای این دوره انتخاب کنید که بیشتر شامل سبزیجات، مقدار کم گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و چربی های سالم است. رژیم مدیترانه ای یکی از گزینه هایی است که می توانید از آن کمک بگیرید (البته با مشاوره پزشک).

۶.     استراحت کافی داشته باشید

بعد از زایمان، پیدا کردن زمانی برای استراحت مادر بسیار دشوار است. اما هر زمان که فرصتی ایجاد شد (حتی کوتاه) سعی کنید بخوابید. با این کار، بدن زودتر به حالت قبلی بازگشته و سریع تر وزن کم می کنید. خواب کافی همچنین برای توانایی ورزش کردن اهمیت زیادی دارد زیرا ماهیچه ها باید برای ست بعدی ورزش استراحت کنند. اگر نوزاد بیشتر در طول شب بیدار می شود و شیر می خورد، سعی کنید در طول روز و زمانی که نوزاد خواب است، چرت های کوتاه داشته باشید.

منبع : https://www.sira.fit/

  • رعنا عنابستانی
  • ۰
  • ۰

 

یکی از جدیدترین روش های مرتب کردن دندان ها، ارتودنسی نامرئی است.

منظور از ارتودنسی نامرئی درمان با دستگاه هایی است که حین استفاده تقریبا غیرقابل مشاهده و نامرئی هستند و تقریبا کسی متوجه آن ها نمی شود. مهمترین دستگاه ارتودنسی نامرئی، الاینرهای شفاف یا همان پلاک ارتودنسی متحرک هستند. آن ها قالب هایی از جنس پلاستیک خاصی هستند که روی دندان ها قرار داده می شوند و قابل جابجا شدن توسط بیمار نیز هستند.

ارتودنسی نامرئی چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

ارتودنسی نامرئی قادر است طیف وسیعی از مشکلات مربوط به نامرتبی دندان ها را اصلاح و برطرف کند. تنها ایراد این روش این است که مشکلاتی که درجه خفیف تا متوسط دارند را درمان می کند و اگر شخصی مشکلات شدید دندانی و فکی داشته باشد باید ارتودنسی ثابت انجام دهد زیرا ارتودنسی نامرئی تنها این موارد را درمان می کند:

  • وجود فاصله جزئی بین دندان ها
  • کج بودن جزئی تا متوسط دندان ها
  • اوربایت جزئی (جلو بودن دندان های جلو در فک بالا)
  • آندربایت جزئی (جلو بودن دندان ها پایین در جلو)
  • اوپن بایت (فاصله بین دندان های بالا و پایین در جلو، حین بسته بودن دهان)

آیا ارتودنسی نامرئی می تواند تنها مشکلات یک فک خاص را برطرف کند؟

زمانی که ما مشکل نامرتبی دندانی داریم و یا فک هایمان در موقعیت نامناسبی نسبت به حالت نرمال قرار دارند، این مشکل یا مشکلات متوجه هر دو فک می شود. مثالا تصور کنید که دندان های فک بالا در جلو کمی نامرتب هستند. این نامرتبی قطعا روی دندان های دیگر در همان فک بالا تاثیر می گذارند و به مرور زمان روی دندان های فک پایین نیز تاثیر میگذارند. زیرا همگی در یک سیستم کار می کنند و هر مشکلی در این سیستم متوجه بخش های دیگر آن خواهد شد.

بنابراین هر زمان که یک مشکل هرچند جزئی در هر فک پیش بیاید معمولا درمان را برای کل سیستم انجام می دهند. درمان ارتودنسی نیز به همین شکل است. اگر تنها یک فک نامرتبی داشته باشد ما درمان ارتودنسی را تنها برای یک فک بالا یا پایین انجام نمی دهیم بلکه برای هر دو فک انجام می دهیم.

هزینه ارتودنسی نامرئی به ازای هر فک چقدر است؟

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، زمانی که درگیر ارتودنسی دندان می شویم مجبور هستیم که هر دو فک را درگیر نیروهای ارتودنسی کنیم تا هر دو فک به صورت دقیق و هماهنگ با هم مرتب شده یا در موقعیت مناسبی قرار بگیرند. بنابراین ما هزینه ارتودنسی نامرئی را برای هر دو فک بالا و پایین لحاظ می کنیم.

هزینه ارتودنسی فک بالا و هزینه ارتودنسی فک پایین یکی است و تفاوتی با هم ندارد. به عنوان مثال اگر دکتری به شما می گوید که هزینه ارتودنسی نامرئی برای شما ۱۰ میلیون تومان است منظورش این است که هزینه ارتودنسی فک بالای شما ۵ میلیون و برای فک پایین نیز ۵ میلیون تومان است.

  • رعنا عنابستانی