تغدیه

  • ۰
  • ۰

نوع عمل جراحی لاغری را نمی‌توان براساس BMI انتخاب کرد. در واقع این موضوع به فاکتورهای متعددی از جمله نوع تغذیه و بیماری‌های همراه بستگی دارد. برای مثال کسانی که ریفلاکس معده دارند توصیه به جراحی اسلیو نمی‌شوند یا کسانی که سابقه سرطان فامیلیال معده دارند نباید جراحی بای‌پس انجام دهند زیرا در این عمل دو قسمت معده از هم جدا می‌شود و دیگر با آندوسکوپ به آن دسترسی نخواهیم داشت تا معده را بررسی کنیم.

 کدام یک برای‌تان مناسب است؟

از جراحی‌های چاقی که در حال حاضر به صورت روتین در دنیا انجام می‌شوند می‌توان به گاستریک بای‌پس معده، اسلیو گاسترکتومی و باندینگ یا حلقه معده اشاره کرد. روش پلیکیشن هم توسط یکی از جراحان در ایران ابداع شده و هنوز در مراحل تحقیقاتی است. بعضی جراحی‌ها هم به دلیل عوارض زیادشان امروزه منسوخ شده‌اند، از جمله گاستریک بای‌پس روده.

اسلیو گاسترکتومی،80 درصد از معده حذف می‌شود

در روش اسلیو گاسترکتومی حدود 75 تا 80 درصد معده از شکم خارج می‌شود. این عمل کاملا فیزیولوژیک است؛ یعنی غذا از دهن می‌آید و به مری وارد می‌شود و بعد به معده و اثنی‌عشر می‌رود بنابراین این مسیر دست نمی‌خورد و فقط باریک می‌شود. ضمن اینکه هورمون گرلین یا همان هورمون اشتها در این عمل حذف می‌شود و اشتهای فرد کاهش پیدا می‌کند.   جراحی اسلیو امتحان خود را پس داده و تعداد بسیاری از افراد با این روش جراحی شده‌اند.

پلیسه زدن معده، ارزان‌ترین روش جراحی است

روش پلیکیشن در ایران ابداع شده است. این روش تقریبا مثل اسلیو است اما ارزان‌ترین روش جراحی به حساب می‌آید زیرا در آن از وسایل خاصی استفاده نمی‌شود. در واقع طی آن معده روی هم بخیه می‌خورد و پلیسه می‌شود، به این ترتیب فضای آن کم می‌شود.

گاستریک بای‌پس، تا 85 درصد دیابت درمان می‌شود

در این روش، حدود 30 تا 50 سی‌سی از بالای معده جدا می‌شود و باقی‌مانده معده کاملا بخیه می‌خورد. سپس بخشی از روده به آنجا پیوند زده می‌شود. به عبارتی بین راه غذا و صفرا حدود 170 تا 200 سانتی‌متر فاصله می‌گذاریم. این روش یک مقدار هم روی جذب تاثیر می‌گذارد. همچنین بر دیابت تاثیرگذار است .

بالون معده، دیگر طرفدار ندارد

روش بالون در حال حاضر در دنیا خیلی طرفدار ندارد اما ایران بیشترین میزان بالون‌گذاری را داشته است! این روش عموما توسط متخصصان گوارش انجام می‌شود به این ترتیب که با استفاده از آندوسکوپ، بالون به داخل معده برده می‌شود و بعد در آنجا باد می‌شود تا فضای معده را کاهش دهد. البته بالون هم باید بعد از مدتی از معده خارج شود و مثل روش باندینگ بعد از خارج کردن آن احتمال برگشت وزن وجود دارد.

کدام BMI باید جراحی کند؟

شاخص توده بدنی برای افراد بالغ اگر بین 18.5 تا 25 باشد، نرمال است. بین 25 تا 30 اضافه وزن است، بین 30 تا 35 چاقی درجه یک است، بین 35 تا 40 چاقی درجه دو است و از 40 به بالا چاقی شدید یا مفرط حساب می‌شود که افراد با این BMI باید نهایتا عمل جراحی شوند. افرادی که شاخص توده بدنی‌شان بین 35 تا 40 است هم اگر بیماری‌های همراه مثل سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون، چربی خون، کمردرد، کبد چرب، مشکلات ارتوپدیک و ... داشته باشند، می‌توانند جراحی چاقی انجام دهند. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده هم برای شاخص توده بدنی 30 تا 35 روش باندینگ یا حلقه معده را توصیه کرده است.(جهت محاسبه شاخص توده بدنی خود کلیک کنید. )

اگر با مطالعه این مقاله باز هم در انتخاب نوع جراحی خود دچار تردید هستید بهتر است با یک متخصص جراحی لاغری مشورت کنید.

                                                

  • ۹۹/۱۰/۲۳
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی