تغدیه

  • ۰
  • ۰

در سال اول بعد از جراحی، اکثر بیماران رژیم غذایی مناسب را رعایت کرده و ورزش می‌کنند. مقدار مناسبی غذا می‌خورند و به مقدار مناسب ورزش و فعالیت بدنی دارند. اما با گذشت زمان و وسوسه غذاهای لذیذ، بسیاری از افراد، دوباره مانند گذشته به پرخوری روی آورده و از ورزش کم می‌کنند. همین عامل هم روند کاهش وزن را، کند و کندتر می‌کند.

هنگامی که وزن بیشتری دارید، بدن برای عملکرد خود به کالری بیشتری نیاز دارد. بعد از جراحی لاغری معده، متابولیسم بدن کم شده و با کاهش وزن، نیاز شما به کالری نیز کاهش می‌یابد.

به همین دلیل نمی‌توانید مانند گذشته با حجم زیاد غذا خورده و کالری بیشتری به بدن برسانید، در این صورت چاق خواهید شد. بیشتر وزن بازگشتی به عادات غذایی فرد مربوط است. محققان اخیراً گزارش داده‌اند که از ۱۳ رفتار غذایی ۵ مورد از عوامل کاهش وزن بیش از اندازه معمول بوده است:

پرخوری

غذا خوردن هنگامی احساس سیری

غذا خوردن در طول روز به طور مداوم

غذا خوردن بیرون از کنترل

خوردن فست‌فود

بازگشت وزن پس از جراحی ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که، در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عوامل مؤثر در بازگشت وزن

مشاهده افزایش وزن بعد از عمل لاغری معده، طبیعی است زیرا بیماران هنوز در محیطی پر از عادات منجر به چاقی زندگی می‌کند. از طرفی توانایی فرد در کنترل همه عوامل محدود است. چربی بدن نیز برای بازیابی وزن از دست رفته تحت فشارهای متابولیکی قرار دارد. از جمله عوامل مؤثر بر بازگشت وزن پس از جراحی معده می‌شود دسته‌بندی زیر را مدنظر قرار داد:

مشکلات منجر به بازگشت وزن          مثال های متداول

آناتومیک بزرگ شدن معده، بزرگ شدن مجرای معده

فیزیولوژیکی        تغییر متابولیسم چربی، در نتیجه ذخیره چربی آسان‌تر و چربی سوزی محدود. یائسگی.

روانشناسی           افسردگی؛ عدم کارآمدی شخصی، مشکل در دفاع از عادات جدید.

رفتاری   رفتار غذایی نادرست داشتن (به عنوان مثال غذاهای فرآوری شده، خوردن بیش از احساس سیری)

تغییرات فیزیکی و افزایش وزن

برای بعضی از بیماران، رژیم فقط منجر به افزایش وزن نیست. شرایط نادری وجود دارد که، باعث شکست جراحی معده می‌شود. برای بعضی ها ممکن است یک تغییر فیزیکی به دنبال این روش اتفاق افتاده باشد و برای اصلاح آن نیاز به جراحی ثانویه به وجود بیاید.

یک نمونه از این مشکل، عارضه‌ای به نام فیستول است که در آن بدن یک مسیر جدید و متناوب از مسیر ایجاد شده در حین جراحی تشکیل می‌دهد.

در اینجا، مسیر عبور از قسمت بزرگ‌تر معده یا اندام فوقانی روده کوچک دنبال نمی‌شود؛ به این معنی که اثرات مورد نظر جراحی رخ نمی‌دهد. این عارضه معمولاً با علائم دیگری از جمله درد شکم یا تب همراه است.

برای بیمارانی که به طور خاص عمل بای پس معده را انجام داده اند، که به آن roux-en-y نیز گفته می‌شود عارضه جزئی‌تری به نام گشاد شدن استومای معده ممکن است رخ دهد.

در طی جراحی بای پس، اسفنکتر که در پایین معده قرار دارد یعنی تاج حلقوی، با معده و از طریق کیسه به روده کوچک ارتباط جدیدی ایجاد می‌کند. این اتصال جدید، ما گاستروژونال است. مطالعات نشان داده‌اند که این دهانه می‌تواند گشاد شده و افزایش وزن با گذشت زمان را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید :

محاسبه شاخص توده بدنی

متخصص جراحی لاغری کیست ؟

  • ۹۹/۱۱/۱۳
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی