تغدیه

  • ۰
  • ۰

ایمن و سالم بودن رژیم شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از چنین رژیمی شما می توانید شیر مغذی برای کودک خود تولید کنید. و این یعنی کاهش کالری مصرفی همیشه گزینه ایمنی نیست. با اینحال، با رعایت نکات زیر می توانید بدون اختلال در شیردهی وزن کم کنید.

۱.     کربوهیدرات کمتری مصرف کنید

محدود کردن میزان کربوهیدرات مصرفی باعث لاغری سریع در دوران شیردهی می شود. اما باید با مصرف پروتئین، میوه و سبزیجات جای خالی آن را پر کنید. بر روی حداقل ۱۸۰۰ کالری در روز تمرکز داشته باشید و قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی، حتما حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۲.     آب کافی بنوشید

تا زمانی که کودک را شیر می دهید، بدنتان باید هیدراته بوده و آب کافی داشته باشد. هر روز حداقل ۹ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب و مایعات سالم به بدن کمک می کند حتی وزن آب اضافی بدن را دفع نماید. خوردن نوشیدنی های شیرین اثر مثبتی بر رژیم شیردهی شما ندارد زیرا این نوشیدنی ها سرشار از کالری هستند.

۳.     نرمش کنید

زمانی که پزشکتان صلاح دید که می توانید ورزش کنید، فعالیت های ورزشی آرام و آهسته را از سر بگیرید. ورزش های مناسب بعد از زایمان مثل یوگا و پیاده روی به همراه کودک را انجام دهید. با ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ورزش در روز می توانید شروع کنید. در هفته تا ۱۵۰ دقیقه ورزش ملایم داشته باشید.

۴.     وعده های غذایی منظم داشته باشید

در طول رژیم شیردهی هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید. حذف وعده های غذایی باعث کند شدن سوخت و ساز بدن و کاهش انرژی می شود. در این صورت، لاغری تان به تعویق می افتد و انرژی کافی برای مراقبت از کودک نخواهید داشت. حتی اگر وقت کافی برای خوردن غذا ندارید، در طول روز از خوردن میان وعده های کوچک و سالم مثل میوه غافل نشوید تا کالری از دست رفته در شیردهی به نوزاد جایگزین شود.

۵.     از گرفتن رژیم لاغری سریع بپرهیزید

اگرچه برای لاغری در شیردهی می توان تغییرات سالمی را در برنامه غذایی ایجاد کرد اما نباید به رژیم های لاغری سریع متوسل شد. رژیم های غذایی که مصرف کالری را به شدت محدود کرده و وعده لاغری بسیار سریع را می دهند برای دوران شیردهی اصلا و ابدا توصیه نمی شوند. رژیمی را برای این دوره انتخاب کنید که بیشتر شامل سبزیجات، مقدار کم گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و چربی های سالم است. رژیم مدیترانه ای یکی از گزینه هایی است که می توانید از آن کمک بگیرید (البته با مشاوره پزشک).

۶.     استراحت کافی داشته باشید

بعد از زایمان، پیدا کردن زمانی برای استراحت مادر بسیار دشوار است. اما هر زمان که فرصتی ایجاد شد (حتی کوتاه) سعی کنید بخوابید. با این کار، بدن زودتر به حالت قبلی بازگشته و سریع تر وزن کم می کنید. خواب کافی همچنین برای توانایی ورزش کردن اهمیت زیادی دارد زیرا ماهیچه ها باید برای ست بعدی ورزش استراحت کنند. اگر نوزاد بیشتر در طول شب بیدار می شود و شیر می خورد، سعی کنید در طول روز و زمانی که نوزاد خواب است، چرت های کوتاه داشته باشید.

منبع : https://www.sira.fit/

  • ۰۱/۰۱/۲۰
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی