تغدیه

  • ۰
  • ۰

سنگ کلیه یک جسم سخت است که از مواد شیمیایی موجود در ادرار ساخته می‌شود. چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد: اگزالات کلسیم، اسید اوریک، استروویت و سیستین. سنگ کلیه ممکن است با سنگ شکنی موج شوک، رحم، نفرولیتومی از راه پوست یا نفرولیتوتریپسی درمان شود. علائم شایع عبارتند از درد شدید در ناحیه کمر، خون در ادرار، حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز، یا ادراری که بوی بد یا کدر به نظر می‌رسد.

جراحی سنگ کلیه باز

این روزها سنگ کلیه جزو اختلالات و مشکلات شایع برخی از جوانان و افراد می باشد. این بیماری به علل گوناگون ممکن است افراد مختلفی ایجاد شود که پزشک و از تشخیص علت و نوع سایه اقدام به درمان سنگ کلیه می نماید. روش های درمان سنگ کلیه متعدد و گوناگون می باشد که بر اساس نوع و اندازه سنگ بندی شرایط واری بیمار از یکی از این روش ها همچون عمل جراحی سنگ کلیه، برای دفع سنگ کلیه استفاده می شود. یکی از این روشها استفاده از جراحی باز سنگ کلیه می باشد که پزشک برای برخی از افراد این روش را تجویز می کند.

متخصص اورولوژی با چه اندام هایی سرو کار دارد؟

اورولوژی که نام دیگر آن جراحی دستگاه تناسلی نیز است، شاخه ای از پزشکی میباشد که بر جراحی ها و بیماریهای دستگاه ادراری مردان و زنان و اندامهای تناسلی مرد تمرکز دارد، ولی در دستگاه ژنیتال و تولیدمثل زنان دخالت ندارد.یک متخصص اورولوژی پس از پایان دوره ی هفت ساله ی پزشکی و تبدیل شدن به پزشک عمومی، حداقل 5 سال باید دوره ی تخصص اورولوژی را بگذراند تا به اصطلاح اورولوژیست شود.

بعد ازاین 5 سال، متخصص اورولوژی همچنین می تواند دوره فوق تخصص که 1 تا 3 سال میباشد را در شاخه های مختلف این رشته بگذراند.اگر پزشک شما به وجود بیماری مثانه، مجاری ادراری، حالب ها، کلیه وغدد فوق کلیوی مشکوک باشد ممکن است شما را به متخصص اورولوژی ارجاع دهد.

علائم سنگ کلیه

بعضی از سنگ‌های کلیه درون کلیه باقی می‌مانند و مشکل خاصی را برای فرد به وجود نمی‌آورند. سنگ کلیه اگر ثابت باشد بی علامت خواهد بود. اما گاهی‌ اوقات، می‌تواند به میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) برود. اگر سنگ کلیه به مثانه برسد، می‌تواند با ادرار از بدن خارج شود. اما اگر سنگ در میزنای گیر بیفتد، ممکن است جریان ادرار را قطع کرده و درد زیادی برای فرد به ‌وجود آورد. سنگ کلیه در صورتی که جابه جا شود، یا به سمت میزنای حرکت کند، بیمار با علائمی روبره خواهد بود که این علائم سنگ کلیه عبارتند از:

  • احساس درد شدید در پهلو متمایل به کمر که گاهاً زیر شکم را هم درگیر می‌کند
  • تغییر رنگ ادرار به صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • در صورت وجود عفونت تب و لرز ایجاد می‌شود
  • سوزش ادرار
  • ادرار بدبو یا تیره
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • کم شدن حجم ادرار

سنگ شکنی کلیه

برخی از اندام‌های بدن مانند کلیه، کبد، مثانه و غیره سنگ ساز هستند؛ یعنی تحت تاثیر برخی عوامل سنگ تولید می‌کنند. سنگ شکنی کلیه یک روش پزشکی برای از بین بردن سنگ‌های کلیه می‌باشد، البته از روش سنگ شکنی کلیه برای از بین بردن سنگ‌های موجود در سایر بافت‌های بدن نیز استفاده می‌کنند.

اندازه سنگ کلیه

اندازه سنگ کلیه ها متفاوت است. برخی از سنگ‌ها می‌توانند آنقدر بزرگ شوند که کل فضای کلیه را اشغال کنند. سنگ‌های کوچک اغلب هیچ علامت مشخصی ندارند و ممکن است به‌طور محسوس حضور آن را متوجه نشوید. تا زمانی که سنگ وارد میزنای یا حالب نشود، اغلب هیچ مشکل و علامتی وجود ندارد. یکی از اساسی ترین فاکتورها که بر روی انتخاب بهترین روش درمان سنگ کلیه شما تأثیرگذار خواهد بود سایز و اندازه سنگ می باشد.

منبع: https://www.dr-abdo.ir/

  • ۰۲/۰۴/۳۱
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی