تغدیه

  • ۰
  • ۰

چاقی و لاغری

چاقی و لاغری هر دو اگر به آنها توجه نشود، می‌تواند زمینه ساز بیماری شود.

چاقی می‌تواند به دلایل مختلف: رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، عوامل ژنتیکی و بیماری و مصرف داروهای خاص اتفاق بیفتد.

لاغری هم می‌تواند به دلایلی: داشتن بیماری‌های اعصاب و روان، بدغذایی، عوامل ژنتیکی و هورمونی مصرف داروی خاص باشد.

هرچند تصور می‌شود لاغری مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند اما اگر مفرط باشد سبب بیماری خواهد شد.

رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب (IntermittentFasting) یکی از معروف ترین رژیم های غذایی و در واقع نوعی الگوی غذاخوردن است که بین دوره‌های غذاخوردن و ناشتایی در تناوب است. این رژیم به شما نمی‌گوید چه غذایی بخورید بلکه به شما می‌گوید کی غذا بخورید و این یکی از تفاوت‌های اساسی آن با دیگر انواع رژیم لاغری است.

در رژیم فستینگ شما بین ساعات روزه داری و ساعاتی که می‌توانید غذا بخورید در تناوب هستید. ایده رژیم روزه‌داری این است که در ساعاتی که شما غذا نمی‌خورید و بدن شما کالری دریافت نمی‌کند، به جای قند از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که لاغر شوید. در مورد این رژیم ادعا می‌شود که محدود کردن دریافت کالری به ویژه شب‌ها می‌تواند التهاب، مقاومت به انسولین و چاقی را کاهش دهد.

راه های چاق شدن برای افراد لاغر

کمبود وزن و اضافه وزن هر کدام مشکلات زیادی برای سلامتی انسان به وجود می آروند. در حالی که اغلب افراد درگیر اضافه وزن و چاقی هستند، شمار زیادی از افراد نیز از مشکل کمبود وزن رنج می برند و به دنبال پیدا کردن راهی برای افزایش وزن، چاق شدن یا وزنگیری سالم هستند. ما در این صفحه سعی کرده ایم که مهمترین روش ها یا راه های چاق شدن افراد لاغر به همراه یک برنامه غذایی برای چاق شدن را معرفی کنیم.

عمل اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده نوعی عمل جراحی برای کوچک کردن معده است. در این عمل حدوداً ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم معده در افرادی که دارای اضافه وزن شدید یا چاقی مفرط هستند برداشته می‌شود. به عبارتی، بعد از این عمل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از معده اولیه در حفره شکم باقی می‌ماند.

سندروم دامپینگ چیست

پس از جراحی لاغری، کنترل حرکت غذا در دستگاه گوارش سخت تر می شود، زیرا غذا به سرعت از معده به درون روده کوچک تخلیه می شود. خوردن برخی غذا ها می تواند احتمال ابتلا به سندورم دامپینگ را افزایش دهد. به عنوان مثال؛ قند های تصفیه شده به سرعت آب بدن را جذب کرده و منجر به بروز علائم سندروم دامپینگ می شود. این علائم همچنین ممکن است پس از خوردن لبنیات، برخی چربی ها یا غذاهای سرخ کردنی به سراغتان بیاید.

تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو

تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو یکی از مهم ترین و کلیدی ترین نکاتی است که افرادی که قصد کاهش وزن از طریق رژیم های لاغری دارند، باید مورد توجه قرار دهند. آمار ها نشان می دهد برخی از متقاضیان کاشت مو یا سایر روش ها از جمله ترمیم مو (کاشت موی مصنوعی) در واقع به دلیل رژیم های غذایی غلط و خودسرانه و یا مسائلی مانند سو تغذیه و یا لاغر شدن ناگهانی (به دلیل بیماری و یا عوامل دیگر) دچار ریزش مو و حتی طاسی در برخی نقاط سر شده اند. به همین جهت جلوگیری از ریزش مو و درمان طاسی سر خود از روش هایی همچون کاشت مو یاکاشت موی مصنوعی می بایست استفاده نمایند.

منبع: https://www.dritm.ir/

  • ۰۲/۰۴/۳۱
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی