تغدیه

  • ۰
  • ۰

سرطان چیست؟

سرطان بیماری است که در آن سلول‌های بدن به صورت غیرقابل کنترل رشد کرده و به دیگر بخش‌های بدن سرایت می‌کنند. این بیماری تقریباً می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن انسان که از تریلیون‌ها سلول تشکیل شده‌است، ایجاد شود. معمولاً سلول‌های بدن انسان به منظور ایجاد سلول‌های بیشتر رشد کرده و تقسیم می‌شوند. زمانی که سلول‌ها فرسوده شده یا آسیب می‌بینند، می‌میرند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند. در ادامه بیش تر با انواع سرطان آشنا خواهید شد:

سرطان تخمدان

مطابق آمار، سرطان تخمدان به عنوان هفتمین نوع رایج سرطان و هشتمین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان شناخته شده است.

پزشکان سرطان تخمدان را “قاتل خاموش” نامیده‌‌اند؛ زیرا معمولا علائم آن وقتی ظاهر می‌‌شود که بیماری به مراحل پیشرفته رسیده است و عمدتا غیرقابل درمان است.

علائم سرطان تخمدان به علت قرار گرفتن تخمدان‌‌ها در عمق لگن، دیر ظاهر می‌‌شود.

این علائم می‌تواند شامل موارد زیر ‌باشد:

  • آروغ زدن، نفخ شکمی و مشکلات گوارشی
  • احساس فشار و درد در لگن یا پشت پاها
  • تورم و درد در شکم
  • اشکال در خوردن و به سرعت احساس پری کردن
  • نیاز به ادرار کردن مکرر یا فوری

سرطان دهانه رحم

در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم، فرد ممکن است به هیچ وجه علائمی را تجربه نکند.

در نتیجه، زنان باید آزمایشات منظم پاپ اسمیر دهانه رحم را انجام دهند.

آزمایش پاپ اسمیر، پیش گیرانه است. هدف این بیماری شناسایی سرطان نیست، بلکه هرگونه تغییرات سلولی را که نشان دهنده پیشرفت احتمالی سرطان است تا فرد بتواند نسبت به درمان زود هنگام اقدام کند، نشان می‌دهد.

سرطان روده بزرگ

این سرطان  یک سرطان خطرناک است که می تواند افراد در سنین مختلف درگیر کند. درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی یکی از روش های اصلی درمان این سرطان است.

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی چه زمانی آغاز می شود؟

درمان سرطان روده بزرگ با شیمی درمانی می تواند هم به عنوان درمان اصلی مورد استفاده قرار بگیرد و هم به عنوان درمان کمکی. اگر پزشک متخصص بتواند این بیماری را در همان مراحل ابتدایی متوجه شود، برای درمان این سرطان ممکن است تنها از شیمی درمانی استفاده کند. این به عنوان یک روش اصلی درمان سرطان روده بزرگ شناخته می شود. علاوه بر این بعد از جراحی نیز از شیمی درمانی برای روش درمان کمکی استفاده می شود.

سرطان خون

سلول های بنیادی درون مغز استخوان می توانند به سه نوع سلول خونی شامل سلول های قرمز خون، سلول های سفید خون و یا پلاکت ها تبدیل می شوند. در اکثر موارد سرطان خون فرآیند تولید سلول های خون توسط سرطان خون بهم ریخته و باعث می شود، مغز استخوان شروع به تولید کنترل نشده و غیرطبیعی بعضی از انواع سلول های خونی کند. این سلول های غیرطبیعی (سلول های سرطانی) باعث اختلال در عملکرد و توانایی خون شامل مبارزه با عفونت ها و یا خونریزی های شدید می گردد.

انواع سرطان خون

سرطان های خونی به سه دسته کلی تقسیم می شوند. این دسته ها شامل:

سرطان خون لوکمی یا لوسمی (Leukemia)، این سرطان یکی از انواع سرطان های درون مغز استخوان بوده، واژه لوسمی به معنی خون سفید است و شامل تولید غیرطبیعی سلول های خونی سفید می شود. لوسمی یکی از چهار سرطان شایع در میان کودکان است. تعداد بالای سلول های سفید باعث اختلال توانایی این سلول ها در مبارزه با عفونت ها شده و همچنین باعث نقص توانایی مغز استخوان برای ساختن سلول های قرمز و پلاکت خون می شود.

سرطان خون لنفومی (Lymphoma)، این نوع سرطان خون سیستم لنفاوی را که وظیفه آن دفع مایعات زیادی از بدن و همچنین تولید گلبول سفید خون است، تحت تاثیر قرار می دهد. لنفوسیت ها (Lymphocytes)، نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه مبارزه با عفونت ها را برعهده دارند. افزایش تعداد سلول های لنفاوی باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود.

سرطان خون میلوما (Myeloma)، این نوع سرطان خون سلول های پلاسما را هدف قرار داده و مانع تولید آنتی بادی در بدن می شود و سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت ها ضعیف و حساس می کند.

منبع: کلاه گیس

  • ۰۲/۰۵/۱۵
  • رعنا عنابستانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی